امن نگار امن نگار .

امن نگار

مانيتورينگ شبكه چيست؟

Network Monitoring  كه اصطلاحا به آن پايش يا نظارت مستمر بر شبكه گفته مي‌شود. هدف از مانيتورينگ نظارت بر عملكرد شبكه سازمان است كه از جمله وظايف تيم فناوري اطلاعات است كه موجب افزايش كارايي پرسنل و خدمات همچنين صرفه‌جويي در هزينه‌ها و افزايش رضايت مديران شبكه است.

روش‌هاي مختلفي براي مانيتورينگ وجود دارد كه پركاربردترين روش استفاده از نرم افزار مانيتورينگ شبكه است. در ادامه به بررسي مفاهيم مانيتورينگ شبكه و لزوم استفاده و چگونگي آن مي‌پردازيم :

مانيتورينگ شبكه چيست
مانيتورينگ شبكه (Network Monitoring) يا پايش كه كار آن نظارت پيوسته و مداوم شبكه كامپيوتري در راستاي شناسايي نقص‌ها و ايرادات احتمالي شبكه و يقين كارايي شبكه است در صورتيكه عملكرد اجزاي شبكه دچار اختلال شوند نرم افزار مانيتورينگ اعلام هشدار كرده و در نتيجه از خارج شدن شبكه جلوگيري مي‌شود. با استفاده از مانيتورينگ شبكه امكان رصد اجزاي شبكه مثل روترها،سوئيچ و سرورها و ماشين هاي مجازي سازي را خواهيم داشت .

وظيفه سيستم مانيتورينگ شبكه چيست
با توجه به توضيحات گفته شده اصلي‌ترين وظيفه مانيتورينگ، مانيتور كردن ترافيك دستگاهاي موجود در شبكه است. به طور مثال سرورهاي مشكل ساز را اعلام مي‌كند. ميتواند اطلاعات ميزان دانلود كاربران و استفاده از اينترنت را اعلام كند. مي‌توانيد  ترافيك شبكه را رصد كنيد و موارد غيرعادي را در قالب گزارش دريافت كنيد همچنين اين امكان را داريد كه علاوه بر نرم افزارها، سخت افزارهاي موجود در شبكه خود را پايش نماييد.

بطوركلي مي‌توانيد با استفاده از يك سيستم مانيتورينگ قوي در سازمان خود از تمامي اتفاقاتي كه در شبكه خود چه از نظر نرم افزار يا سخت افزاري رخ مي‌دهد مطلع شويد. از جمله ويژگي‌هاي مهم مايتورينگ شبكه كنشگر (proactive) بودن آن است به اين معني كه به صورت فعال مشكلات و ايرادات شبكه را جستجو كند با اين عمل مي‌توان قبل از بروز مشكلات و اختلالات آنها را شناسايي و رفع نمود در نتيجه از قطعي يا اختلال شبكه جلوگيري مي‌شود.

مزاياي استفاده از مانيتورينگ شبكه
اصلي‌ترين مزيت مانيتورينگ شبكه را مي‌توان رصد وضعيت جاري شبكه گفت اين امر سبب مي‌شود با استفاده از اين شرايط شبكه را تنظيم يا اختلالات و مشكلات شبكه را رفع نماييد. با توجه به اين مزيت مهم به تعدادي از ديگر مزاياي مانيتورينگ شبكه مي‌پردازيم :

افزايش بازدهي شبكه:
بهترين گزينه براي نظارت بر بازدهي شبكه و اجزاي شبكه مانيتورينگ شبكه است شما با مانيتورينگ كنشگر يا (proactive) مي‌توانيد اختلالات و مشكلات را پيش از بروز مشكلات و اثرات مخرب بر عملكرد شبكه شناسايي و رفع نماييد. از جمله قابليت‌هاي نرم‌افزارهاي مانيتورينگ شبكه اعلام بسته‌هاي معيوب و مصرف پهناي باند با سرعت بالا و بدون وقفه است اين گزارشات دقيق به تيم مديريت شبكه اين امكان را مي‌دهد تا سريعتر علت بروز مشكلات و اختلالات را دريابند.

سرعت عيب يابي:
با استفاده از نرم افزار مانتورينگ شبكه زمان عيب‌يابي مشكلات شبكه كاهش بسزائي خواهد يافت. اين نرم‌افزار داده‌هاي شفاهي را در بازده زماني ارائه مي‌دهد كه شما را در يافتن نواقص و مشكلات و ريشه‌يابي اختلالات شبكه كمك مي‌كنند. با بكارگيري مانيتوريگ شبكه زمان تعويض يا تنظيم اجزاي شبكه را مي‌توان مشخص نمود .

ارتقا امنيت:
اين نرم‌افزارها مي‌توانند به امنيت و بهبود امنيت شبكه كمك كنند ولي بايد توجه فرماييد كه وظيفه اين نرم‌افزارها تامين امنيت نيست به طور مثال مانيتورينگ شبكه گزارش اتصال دستگاه غيرمجاز به شبكه را مي‌دهد كه نشانه‌اي از حمله سايبري مي‌تواند باشد.

كاهش هزينه:
با بكارگيري سيستم مانيتورينگ شبكه مي‌توانيد كارايي اجزا شبكه را رصد كنيد و از خسارات و هزينه‌هاي گزاف جلوگيري كنيد. بدون استفاده از مانيتورينگ مشكلات و نواقص شبكه از ديد شما پنهان مي‌ماند كه عواقب بسياري براي سازمان شما در بر خواهد داشت.

مانيتوريگ چگونه انجام مي‌شود
نرم‌افزار مانيتورينگ شبكه به منظور آزمايش بازده (performance) و دسترسي پذيري (availability) شبكه از چندين تكنيك مختلف استفاده مي‌كند. اين نرم‌افزارها براي تحليل و بررسي شرايط از داده‌هايي استفاده مي‌كنند كه توسط اين تكنيك‌ها جمع آوري شده است. در ادامه به بررسي تعدادي از پركاربرد‌ترين تكنيك‌ها مي‌پردازيم :

Script :
نرم افزار اسكيريپت برنامه‌اي است كه اطلاعات اوليه را گردآوري كرده و تعيين مي‌كند شبكه در چه شرايطي چه كاري را انجام دهد. در واقع اسكيريت‌ها شكاف‌هاي به جا مانده در شبكه را پوشش مي‌دهند و همچنين قابليت جمع آوري داده براي سيستم مانيتورينگ را نيز دارند. از جمله كارهاي اسكيريپت‌ها ميتوان به ريست شدن در زمان مشخص سيستم اشاره كرد.

SNMP:
كه اصطلاحا به آن پروتكل مديريت آسان شبكه نيز مي‌گويند از پركاربردترين پروتكل‌هاي  مديريت شبكه است. پروتكل SNMP از طريق نرم‌افزار مانيتورينگ تجهيزات متصل به مانيتورينگ شبكه را بررسي مي‌كند. البته لازمه اين امر نصب برنامه براي تمامي تجهيزات است كه خروجي آن ارسال عملكرد دستگاه براي مدير شبكه است در مرحله بعد اين اطلاعات در پايگاه داده جمع آوري مي‌شوند و توسط مدير شبكه تحليل و بررسي مي‌شود تا از مشكلات و خطاهاي احتمالي جلوگيري شود.

Ping:
نرم افزار مانيتورينگ در راستاي ارزيابي هاست‌هاي موجود در شبكه از اين تكنيك بهره مي‌گيرد. سيستم مانيتورينگ در اين روش براي دستگاه مورد نظر براي پايش سيگنالي ارسال مي‌كند و اطلاعات مورد نياز را بر اين اساس دريافت و ثبت مي‌نمايد. به زبان ساده مدت زمان رسيدن سيگنال به مقصد و اينكه آيا سيگنالي از بين رفته يا نه را بررسي مي‌كند. پس از تحليل داده‌هاي بدست آمده اطلاعاتي نظير وضعيت فعال بودن يا نبودن هاست، زمان انتقال سيگنال و ... مشخص مي‌گردد.

Syslog:
سيستم مديريت خودكار Syslog در هنگام بروز مشكلاتي كه باعث اختلال بر عملكرد هريك از تجهيزات تحت شبكه شده است به طور خوركار پيامي به تكنسين شبكه ارسال مي‌كند. اين پيام اصولا شامل اطلاعاتي هستند مهم براي سيستم هاي امنيتي و مديريت شبكه بسيار ارزشمند هستند. متخصصين شبكه تجهيزات را به صورتي تنظيم مي‌نمايند كه در صورت بروز خطا، نقص در پيكربندي يا هر موضوع ديگري از طريق Syslog مدير شبكه آگاه شود.

چه چيزهاي در مانيتورينگ پايش مي‌شود
پهناي باند و ترافيك شبكه عملكرد نرم افزارها و سيستم عامل ها، كارايي سرورهاي سخت افزاري از جمله اصلي‌ترين وظايف مانيتورينگ است. در نظر داشته باشيد مانيتورينگ در صورتي كه نتواند اهداف مورد نظر را مانيتور كند نمي‌تواند براي شما موثر واقع شود.

در اغلب شبكه‌ها موارد زير از جمله مهم‌ترين اهداف نرم افزار مانيتورينگ شبكه هستند:

پيكربندي شبكه
ميزان مصرف پهناي باند
فايروال‌ها
سرورها و كلاينت‌هاي سخت افزاري
سيستم عامل سرور و كلاينت‌ها
Access Point ها
چه شبكه هاي را مي‌توان مانيتور كرد
در شبكه هاي سازمان‌هاي بزرگ شما تعداد و انواع مختلفي از بسترهاي ارتباطي و شبكه وجود دارد. كه از لحاظ تجهيزات، نسل يا ساير مشخصات با يكديگر متفاوت هستند مثل روترها، سرور، سوئيچ. در اين سازمان‌ها شبكه بصورت Segment  يا تفكيك شده هستند كه تركيب چندين شبكه است. براي مانيتور كردن چنين شبكه‌هاي تركيبي نيز مي‌بايد از ابزارهاي تركيبي استفاده كنيد كه در نوع خود از پيچيدگي بسياري برخوردار است. ازجمله شبكه‌هاي كه مي‌توانيم مانيتورينگ كنيم موارد زير هستند :

شبكه هاي LAN
شبكه هاي Wireless LAN
شبكه هاي WAN
شبكه هاي اين نام مجاز نمي باشد
در آخر مي‌توان گفت سيستم‌هاي مانيتورينگ شبكه 5 وظيفه اصلي دارند :
كشف كردن (Discover)
نقشه (Map)
مانيتور (Monitor)
هشدار (Alert)
گزارش (Report)
اميدوارم اطلاعات مدنظرتان را از اين مقاله بدست آورده باشيد مي‌توانيد سوالات خود را از ما در مديران امن نگار پارتاك بپرسيد.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۹ فروردين ۱۴۰۱ساعت: ۰۸:۲۰:۴۰ توسط:حسن لاچيناني موضوع: نظرات (0)

VoIP چيست ؟ چه مزايا و امكاناتي دارد

VoIP چيست ؟ يكي از مفيدترين تكنولوژي‌هاي روز دنيا را مي‎‌توانيم VoIP يا سيستم تلفني مبتني بر شبكه معرفي كنيم. در دنياي امروز كه اكثر كسب و كارها در حال تغيير هستند تلفن‌هاي ويپ مي‌توانند تاثير بسزائي در پيشرفت و بهره‌وري سازمان‌ها و همچنين صرفه جوئي در هزينه‌ها داشته باشند. در اين مقاله قصد داريم به ويپ چيست و مزايا و نحوه كار ويپ بپردازيم پس با ما همراه باشيد.

VoIP چيست 
VoIP مخفف كلمه Voice over Internet Protocol به معني انتقال صوت با استفاده از اينترنت است. در واقع ويپ با استفاده از اينترنت به شما امكان برقراري تماس يا دريافت تماس تلفني را مي‌دهد.

 برخلاف تلفن‌هاي قديمي كه از تعداد زيادي كابل و سيم‌هاي مسي استفاده مي‌شد تلف‌هاي ويپ با استفاده از پهناي باند اينترنت تماس‌هاي تلفني را به داده تبديل كرده و از طريق اينترنت ارسال مي‌نمايد.

براي برقراري تماس شما مي‌توانيد از تمامي دستگاه‌هاي كه قابليت اتصال به اينترنت را دارند استفاده كنيد مثل تلفن همراه، تبلت، لپ تاپ اين امر سبب كاهش هزينه خريد تجهيزات نيز مي‌شود.يكي از اصلي‌ترين دلايل انتخاب تلفن تحت شبكه VoIP براي سازمان‌ها و شركت‌ها افزايش بهره‌وري و عملكرد كسب و كار مي‌باشد. به طور مثال درصورتيكه خارج از سازمان بوديد همچنان مي‌توانيد با شماره تلفن شركت با مشتريان در ارتباط باشيد و تماس‌هاي خود را دريافت و پاسخگو باشيد، همچنين قابليت كنفرانس ويدئويي، فكس آنلاين و صندوق صوتي مجازي را دارد.

مزايا و معايب VoIP چيست 
تلفن ويپ به شما مزايا و امكانات بسياري ارائه مي‌دهد كه باعث تسريع و كيفيت پاسخگويي همچنين افزايش رضايت مشتريان مي‌شود. مثلا قبل از برقراري ارتباط با سازمان پيامي شامل راهنمايي و اطلاعات بخش‌هاي مختلف پخش خواهد شد، يا درصورتيكه خارج از ساعت كاري تماسي گرفته شود، ساعت كاري سازمان شما و خدمات اعلام مي‌گردد. از جمله مزاياي ويپ مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

ضبط مكالمه
صندوق صوتي
دسترسي با softphone
ثبت دفترچه تلفن
قابليت گزارش گيري از تماس‌ها
مقياس پذيري بالا
انتقال تماس‌ها يا Call Forwarding
همگام سازي با نرم افزار CRM
سيستم تلفن گويا يا IVR
مسيريابي تماس‌ها
توزيع اتوماتيك تماس‌ها يا ACD
امكان جابجايي خط تلفن
پشتيباني 24 ساعته
كيفيت صدا
از جمله معايب ويپ مي‌توانيم تنها به چند گزينه اشاره كنيم :
همگام نبودن با تلفن‌هاي قديمي و سنتي
نياز مداوم به اينترنت
نحوه ارتباط تلفن voip چگونه است 
در مرحله اول تلفن ما در شبكه داخلي شركت با كابل LAN به روتر يا سوئيچ وصل مي‌شود.

در مرحله دوم هنگامي كه اصطلاحا شماره تلفني را مي‌گيريد تلفن شما براي سيستم ويپ مشخص مي‌كند با چه شماره اي تماس برقرار كند.

در مرحله سوم مديريت تماس بين مبدا و مقصد توسط ويپ انجام مي‌گيرد.

در آخرين مرحله تلفن ويپ صداهاي مبدا را به بسته تبديل مي‌كند و بسته‌هاي ارسالي از مقصد را براي شما تبديل به صداي شنيداري مي‌كند.

معرفي محبوب ترين نرم افزار هاي VoIP
 نرم افزار Asterisk :
نرم افزار Asterisk در واقع بنيان گذار و از جمله اولين‌ سيستم‌هاي تلفني ويپ و PBX است كه توسط ِDigium به صورت رايگان به بازار معرفي شده است. در حقيقت براي استفاده از  PBX  در شبكه نياز به يك سرور نرم افزاري است  در اينجا asterisk  اينكار را انجام مي‌دهد.

نرم افزار Free PBX :
اين محصول در سال 2004  عرضه شد و در سال 2015 شركت سنگوما به عنوان پشتيبان دهنده و توسعه دهنده رسمي اين پلتفرم راسپيگان را معرفي كرد.

Free PBX   نقش يك رابط كاربري و گرافيكي تحت وب براي asterisk را دارد و امكانات بيشتري به نسبت asterisk دارد و ظاهر گرافيكي بسيار ساده‌اي براي كاربر به ايجاد كرده است.

نرم افزار  Elastix :
Elastix  يك سيستم تلفني مبتني بر Asterisk است و به عنوان محبوب‌ترين سيستم متن باز شناخته مي‌شود. اين نرم افزار مجموعه‌اي از برنامه‌ها و ابزارهايي است كه بعد از تركيب ، يك IP PBX كامل و جامع را پديد آورده است. Elastix  يك سيستم ارتباطي و مركز تلفني كامل و جامع است كه با بيشتر سخت افزارها، نرم افزارها و تجهيزات ارتباط تلفني سازگار است. الستيكس داراي يك رابط گرافيكي ساده و تحت وب مي‌باشد كه مي‌توانيد به راحتي از آن استفاده كنيد. باتوجه به امكانات ويژه اي كه سيستم الستيكس دارد مي توانيم از آن بعنوان يك منشي تلفني ديجيتال ساده براي شركت‌هاي كوچيك يا مركز تماس كامل و پيشرفته براي سازمان‌هاي بزرگ استفاده كرد.

نرم افزار Issable :
نرم افزار الستيكس در سه نسخه ۲٫۵،MT  و ۴ عرضه شد در سال ۲۰۱۶ الستيكس به شركت ۳CX  واگذار شد و به دنبال آن پروژه الستيكس با هسته استريسك متوقف شد. نسخه ۵ الستيكس با هسته ۳CX  متن‌باز و رايگان نبود و نسخه‌هاي ۴ و MT حذف شدند ولي نسخه ۲٫۵ همچنان قابل‌دسترس است. در حال حاضر پروژه elastix توسط تيمي تحت عنوان ايزابل Issabelدرحال ‌توسعه است.

نرم افزار ايزابل هم مانند سيستم الستيكس ازFreePBX  استفاده مي‌كند. ايزابل تمامي امكانات مورد نياز راه اندازي سيستم‌هاي VoIP را داراست. ايزابل رايگان و open source است كه هسته تلفني آنAsterisk  است. با استفاده از برنامه‌نويسي مي‌توانيد سيستم‌هاي مركز تماس هوشمند را شخصي‌سازي و راه‌اندازي كنيد. با نرم افزار Issabel  كليه امكانات و قابليت‌هاي پيشرفته سيستم مركز تماس را خواهيد داشت.

نرم افزار 3CX :
3CX  نرم افزاري است كه تلفن‌هاي سخت افزاري معمولي را بروي سيستم عامل‌هاي ويندوز ، مكينتاش، لينوكس و حتي اندرويد، بطور كامل و با تمام امكانات شبيه سازي مي‌كند. با استفاده از اين تلفن نرم افزاري (SOFTPHONE) ديگر نيازي به خريد تلفن‌هاي ديگر نيست اين نرم افزار به تنهايي تمامي امكانات مورد نياز براي برقراري تماس در داخل شبكه و يا خارج از شركت را فراهم مي‌كند. از نرم افزار 3CX  به‌ منظور تماس‌هاي تلفني سيستم VoIP و مركزتلفن‌هاي IP مي‌توان استفاده كرد. 3CX  داراي قابليت تنظيمات داخلي با پروتكل SIP است و بر روي سيستم‌هاي تلفني استريسك و الستيكس و همچنين مركز تلفن 3CX  قابل استفاده است.
كاركرد 3CX  به اين صورت كه پس از نصب روي سيستم عامل و معرفي شماره داخلي به آن، به مركز تلفن ويپ يا IPPBX  متصل مي‌شود و تمامي تنظيمات و اطلاعات سيستم مركزي را دريافت كرده و پس از برقراري تماس با سيستم مركز تلفن و انتقال تماس به داخلي مورد نظر، بعنوان يك گوشي تلفن عمل مي‌كند و پاسخگويي به تماس از طريق اين  SOFTPHONE  انجام مي‌گيرد.

مديران امن نگار پارتاك  با سابقه درخشان و تخصص بروز كارشناسان خود آماده ارائه كليه خدمات ويپ اعم از مشاوره و بازديد از محل، فروش تجهيزات، نصب و راه اندازي و پشتيباني در كوتاه ترين زمان ممكن در كنار شما همراهان گرامي مي‌باشد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ فروردين ۱۴۰۱ساعت: ۱۱:۰۶:۲۳ توسط:حسن لاچيناني موضوع: نظرات (0)

كابل شبكه چيست ؟

 

كابل شبكه چيست؟ كابل‌ها رسانه‌اي هستند كه داده‌ها در آن جريان دارند و اطلاعات از دستگاهي در شبكه به دستگاه ديگري منتقل مي‌شود. كابل شبكه يكي از تجهيزات پسيو شبكه و از پركاربردترين ملزومات شبكه محسوب مي‌شود كه در مواردي كابل شبكه براي اتصال و انتقال داده و اطلاعات بين كامپيوترها و روترها و سوييچ‌ها و... استفاده مي‌شود.

انواع كابل شبكه و كاربرد آن‌ها
كابل‌هاي ارتباطي شبكه انواع مختلفي دارند و انتخاب نوع مناسب كابل شبكه كاملا بستگي به توپولوژي و معماري سيستم دارد.

شناخت انواع كابل شبكه و دانستن درباره چگونگي ارتباط  آن‌ها با ديگر ويژگي‌هاي شبكه، به شما كمك مي‌كند تا شبكه موفقي راه‌اندازي كنيد. بايد دانست كه پياده سازي دقيق و درست اوليه شبكه، شما را از ساعت‌ها عيب‌يابي سيستم معاف خواهد كرد.

نوع كابل چه در شبكه‌هاي محلي (LAN) و چه در شبكه‌هاي WAN نقش مهمي ايفا مي‌كند، اما شما فقط  در كابل كشي شبكه خودتان تصميم گيرنده هستيد و كابل كشي WAN برعهده اپراتورها است.

انواع كابل شبكه از نظر جنس
كابل شبكه فيبرنوري
كابل شبكه مسي
·         كابل شبكه فيبرنوري
كابل فيبرنوري از شيشه ساخته شده و سيگنال‌ها را با پالس‌ها و امواج نوري منتقل مي‌كند. كابل فيبرنوري در اتصالاتي كه نيازمند سرعت بسيار بالا هستند كاربرد دارد. درمكان‌هايي كه پهناي باند بالا لازم داريم مثل مراكز داده، و يا ظرفيت بالا نياز داريم، مثل بيمارستان‌ها، فرودگاه‌ها و بانك‌ها، كابل فيبرنوري مناسب است، چون سرعت بسيار بالايي دارد و با حجم بالايي داده را انتقال مي‌دهد.

انواع كابل فيبرنوري
Single Mode كه در فواصل خيلي دور استفاده مي‌شود.
MultiMode ظرفيت بالاتري دارد.
كابل شبكه مسي
سيم‌هاي مسي سيگنال‌ها را با استفاده از جريان الكتريكي و ولتاژمنتقل مي‌كنند. كاربرد آن‌ها درسيم‌ كشي‌هاي كوتاه، مثل داخل داكت، كابل‌هاي Patch، بين كامپيوترها و وال پليت‌ها و يا اتصالات اينتركانكت است.

انواع كابل مسي
كابل كواكسيال
كابل زوج سيم به هم تابيده
كابل كواكسيال:
كابل كواكسيال، قديمي‌ترين كابل‌هاي شبكه است كه بيشتر براي سيستم‌هاي انتقال تصوير و سيستم‌هاي مخابراتي مورد استفاده قرارمي‌گيرد؛ دليل اين امرهم بالا بودن پهناي باند بالاي اين نوع كابل‌ها است. اما امروزه ديگراين نوع كابل‌ها كاربرد گسترده‌اي ندارند، علت آن‌هم هزينه بالاي آن‌ها در توليد و نصب، سرعت پايين و همچنين پشتيباني نكردن از تجهيزات امروزي است كه موجب شده به مراتب كمتر مورد استفاده قرار گيرند.

اما مقاوم بودن اين نوع كابل‌ها در برابر نويز باعث شده تا در آنتن‌هاي آنالوگ و ديجيتال هم‌چنان استفاده شوند.

كابل زوج سيم به هم تابيده :
اين نوع كابل‌ها را به نام (Cable Twisted Pair ) مي‌شناسند كه بيشترين كاربرد در بخش شبكه سازي را دارند.  كابل‌هاي Cable Twisted Pair براي متصل كردن انواع روتر و مودم به سيستم يا برقراي ارتباط با شبكه اينترنت كابلي از آن‌ها استفاده مي‌كنيم .اين نوع از كابل‌ها ساختار رشته‌اي دارند، به همين دليل براي دسته بندي آن‌ها تعداد سيم‌هاي به كار رفته در ساخت آن را معيار قرار مي‌دهند. اين رشته سيم‌هاي درون كابل از جنس مس هستند و براي حفاظت بيشتر از آن‌ها روكش‌هايي از جنس‌ مختلف براي آن‌ها در نظر گرفته شده است.

انواع كابل زوج به هم تابيده
كابل Unshielded Twisted يا UTP
كابل Shielded Twisted Pair يا STP
كابل Unshielded Twisted يا UTP :
كابل Unshielded Twisted يا UTP كه زوج به هم تابيده بدون شيلد است و نام استاندارد اين نوع كابل شبكه U/UTP است.

ارزان‌ترين كابل از بين تمام انواع كابل شبكه، كابل شبكه U/UTP است چون هيچ شيلد و محافظي به دورسيم‌هايش ندارد، بنابراين در شبكه‌هايي كه اهميت داده خيلي مطرح نيست و هزينه مهم باشد، مورد استفاده قرار ميگيرد.

كابل Shielded Twisted Pair يا STP :
كابل Shielded Twisted Pair يا STP كه زوج به هم تابيده شيلد‌‌دار است و درشبكه‌هاي توكن رينگ و Gigabit Ethernet كاربرد دارد.

كابل شبكه STP بيشتر در محيط‌هايي كه نويز بيشتري وجود دارد مورد استفاده قرار ميگيرد، براي مثال كابل‌هاي شبكه كه در معرض (نزديك) كابل برق باشد و يا در كابل كشي فواصل طولاني مورد استفاده است.

در كابل‌هاي STP شيلدها به روش‌هاي مختلفي به دور سيم‌ها اعمال مي‌شود F در نام كابل‌هاي STP بيانگر وجود فويل است و S بيانگر وجود شيلد يا محافظ بافته شده .فويل براي جلوگيري از نويز و شيلد براي تخليه اثرات الكتريسيته ساكن به سيستم ارت، در ساختار كابل شبكه STP قرار مي‌گيرد.

انواع كابل شبكه شيلد دار يا STP :
در كابل شبكه U/FTP يك فويل دور هرجفت سيم وجود دارد.
در كابل شبكه F/UTP يك فويل دور چهارجفت سيم يعني كل سيم‌ها وجود دارد.
در كابل شبكه S/UTP يك شيلد دور چهارجفت سيم يعني كل سيم‌ها وجود دارد.
در كابل شبكه SF/UTP يك شيلد و يك فويل، دور چهار جفت سيم يعني كل سيم‌ها وجود دارد. به آن STP هم گفته مي‌شود.
در كابل شبكه S/FTP يك فويل دور هرجفت سيم و يك شيلد دور چهارجفت سيم يعني كل سيم‌ها وجود دارد.
در كابل شبكه F/FTP يك فويل دور هر جفت سيم و يك فويل دور كل سيم‌ها وجود دارد.
در كابل شبكه SF/FTP هم محافظ بافته شده و هم فويل دور سيم‌ها وجود دارد وهر جفت سيم هم فويل دارد. براي استفاده در شبكه‌هايي كه امنيت و اهميت بالا دارند استفاده مي‌شود والبته گران ترين نوع كابل شبكه است.
استاندارهاي رايج در انواع كابل شبكه زوج به هم تابيده :
كابل شبكه Cat3 UTP
كابل شبكه Cat4 UTP
كابل شبكه Cat5 UTP
كابل شبكه Cat5e UTP
كابل شبكه Cat6 UTP
كابل شبكه Cat6a UTP
كابل شبكه UTP Cat7
كابل شبكه Cat3 UTP :
كابل Cat3 UTP داراي ۴ جفت سيم مسي به هم تابيده است و اغلب در شبكه‎هاي توكن رينگ استفاده مي‌شوند و تا سرعت ۱۰ Mbps را پشتيباني مي‌كنند. حداكثر پهناي باند در كابل Cat3 UTP برابر با ۱۶ مگاهرتز است.

كابل شبكه Cat4 UTP :
كابل Cat4 UTP داراي ۴ جفت سيم مسي به هم تابيده است و اغلب در شبكه‌هاي توكن رينگ استفاده مي‌شوند و تا سرعت ۱۰ Mbps را پشتيباني مي‌كنند. امروزه به ندرت اين نوع كابل استفاده مي‌شود.

كابل شبكهUTP  Cat5 :
كابل Cat5 UTP داراي ۴ جفت سيم مسي به هم تابيده است كه با جك RJ45 همراه است. حداكثر پهناي باند در كابلCat5  UTP برابر با ۱۰۰ مگاهرتز است. كاربرد كابل Cat5 UTP در شبكه‌هاي خانگي و كاري است.

كابل شبكه Cat5e UTP :
كابل Cat5e UTP اغلب در شبكه‌هاي اترنت و فست اترنت (Fast Ethernet (و گيگابيت اترنت (Gigabit Ethernet) استفاده مي‌شوند. سرعت كابل شبكه Cat5e UTP حداكثر ۱ Gbps و حداكثر پهناي باند در كابل آن برابر با ۱۰۰ مگاهرتز است.

كابل شبكه Cat6 UTP :
كابل Cat6 UTP اغلب در شبكه‌هاي گيگابيت اترنت Gigabit Ethernet و استفاده مي‌شوند و در فاصله ۵۵ متري، تا سرعت ۱۰ Gbps را پشتيباني مي‌كنند. حداكثر پهناي باند برابر با ۲۵۰ مگاهرتز است.

كابل شبكه Cat6a UTP :
كابل Cat6a UTP در شبكه‌هاي گيگابيت اترنت Gigabit Ethernet تا سرعت ۱۰ Gbps را پشتيباني مي‌كنند. حداكثر پهناي باند در كابلCat6a  UTP برابر با ۵۰۰ مگاهرتز است.

كابل شبكه Cat7 UTP :
كابل Cat7 UTP اغلب در شبكه‌هاي گيگابيت اترنت Gigabit Ethernet استفاده مي‌شوند و تا سرعت ۱۰ Gbps را پشتيباني مي‌كنند. حداكثر پهناي باند برابر با ۶۰۰ مگاهرتز است.

۴رنگ اصلي كابل شبكه

كابل‌هاي UTP از ۴ جفت سيم تشكيل شده‌اند كه رنگ‌هاي مختلفي دارند: آبي، نارنجي، سبز و قهوه‌اي.

در شبكه‌هاي گيگابيت اترنت، ازهر چهارجفت سيم استفاده مي‌شود اما در شبكه‌هاي معمولي، فقط جفت ۲ و ۳ استفاده مي‌شود.اين سيم‌ها براي انتقال ديتا و دريافت ديتا بين دو دستگاه استفاده مي‌شوند.هر جفت سيم شامل دو سيم است يكي رنگي و يكي راه راه سفيد است مثلا آبي وسفيد آبي.

سبز ونارنجي براي شبكه‌هاي اترنت با سرعت ۱۰ و ۱۰۰ مگابيت در ثانيه است. اگر گيگابيت اترنت هم ساپورت شود رنگ قهوه‌اي و آبي هم استفاده مي‌شود. آبي و قهوه‌اي را براي اترنت ثانوي و يا اتصال تلفن مي‌توان استفاده كرد. البته چنين كاربردي توصيه نمي‌شود چرا كه UTP ها اساسا براي چنين كاربردهايي طراحي نشده‌اند.

مديران امن نگار پارتاك توزيع و پخش كليه تجهيزات و محصولات شبكه اماده ارسال كالا به سراسر كشور مي‌باشد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ فروردين ۱۴۰۱ساعت: ۰۹:۱۷:۵۲ توسط:حسن لاچيناني موضوع: نظرات (0)

معرفي بهترين برنامه هاي اتصال و كنترل از راه دور سيستم هاي كامپيوتري

كنترل از راه دور كامپيوتر كه اصطلاحا به آن Remote Desktop Services مي‌گويند . اين نرم افزار به كاربر اين امكان را مي‌دهد تا از راه دور به هر سيستم كامپيوتري در هر نقطه از جهان به واسطه اينترنت و از طريق پروتكل 3389 وصل شود و كنترل سيستم مورد نظر را به عهده بگيرد. به طور مثال براي پشتيباني‌هاي سازماني يا برطرف كردن مشكل يكي از دوستانتان با كيلومترها فاصله اين نرم افزارها بهترين گزينه هستند. توجه داشته باشيد در اين ارتباط نوع سيستم عامل مبدا و مقصد اهميتي ندارد. در ادامه به معرفي و توضيحي اجمالي درباره هريك از برنامه‌ها مي‌پردازيم :

1. برنامه TeamViewer
اغلب كاربران TeamViewer را برترين نرم افزار ارتباط از راه دور مي‌دانند مهم‌ترين ويژگي اين نرم افزار به سادگي اجرا شدن آن است. همچنين براي برقراري ارتباط با كامپيوتر مقابل نياز به انجام تغييرات در فايروال (Firewall) يا روتر (router) نمي‌باشد. از جمله قابليت‌هاي اين نرم افزار مي‌توانيم به انتقال فايل بين كامپيوترها همچنين پيرينت فايل انتخابي با سيستم مقابل، امكان تماس صوتي و چت، اتصال به سيستم عامل‌هاي لينوكسي، مك، آيفون اشاره كنيم. اين نرم افزار داراي نسخه قابل حمل (Portabe) است براي شرايطي كه امكان نصب نرم افزار روي سيستم كامپيوتر را نداشته باشيد قابل استفاده است.

به كاربران اجازه مي‌دهد تا درصورت لزوم فردي را كه مي‌خواهند در ليست Contact List اضافه كنند تا به سرعت متصل شوند.
رمزنگاري بصورت End-to-end
نصب سريع و ساده در لينوكس
پشتيباني از انتقال فايل ،VoIP، تماس ويديويي،Whiteboard و امكان چت كردن
بهينه شده براي سيستم عامل
رايگان براي استفاده هاي شخصي

2. برنامه  AnyDesk
اين برنامه هم مثل TeamViewer و يا ديگر نرم‌افزارهاي مشابه براي اتصال از راه دور دو سيستم كامپيوتري به يكديگر استفاده مي‌شود. در اين نرم‌افزار به راحتي امكان كنترل كيبورد و ماوس مورد نظر وجود دارد و طرف اجرا كننده دستورات مي‌تواند به آساني به قسمت‌هاي مختلف طرف ميزبان دسترسي داشته باشد. اين نرم‌افزار قابليت انتقال فايل‌هاي چندرسانه‌اي را دارد، به همين دليل يك نرم‌افزار بسيار مناسب براي انجام فعاليت‌هاي پشتيباني و ارائه خدمات به مشتريان است.

يكي از ويژگي‌هاي كه اين نرم‌افزار دارد اين است كه از آن مي‌توان بر روي سيستم كامپيوتري و تبلت‌ها و موبايل‌ها استفاده كرد. به زبان ساده مي‌توانيد به هر طريقي به سيستم كامپيوتري مورد نظر خود وصل شويد.

اين نرم افزار محبوب ترين برنامه كنترل از راه دور در بين كاربران است كه مهمترين ويژگي آن كم حجم بودن و رابط كاربري ساده است. اين نرم افزار از استانداردهاي روز دنيا استفاده مي‌كند و بهترين امكانات را براي كاربرانش فراهم مي‌كند همچنين كاربران بدون نياز به فضاي ابري مي‌توانند به اطلاعات يكديگر دسترسي داشته باشند.

دسترسي به كامپيوتر مورد نظر با فريم ريت بالا و خوب بدون داشتن لگ.
اتصال شما سريع انجام شده و تقريبا 16 ميلي ثانيه تخمين زده مي‌شود.
براي كساني كه اينترنت محدود دارند عالي است. با توجه به آمار داده شده در هر ثانيه 100 كيلوبايت مصرف مي‌شود.
3. برنامه NoMachine

اين نرم افزار داراي قابليت‌هاي منحصر بفردي از جمله Cookie generation است كه در دو بخش رايگان و پولي ارائه شده است.در اين نرم افزار اين امكان وجود دارد كه كامپيوتر خود را با استفاده از اين برنامه به يك فضاي ابري تبديل كنيد. اگر در سازمان، مسافرت يا مهماني هستيد به راحتي مي‌توانيد با سيستم كامپيوتر خود ارتباط برقرار نماييد. امنيت اين نرم افزار بسيار زياد است و احتمال مواردي چون سرقت اطلاعات وجود ندارد. از جمله ويژگي هاي اين نرم افزار مي‌توانيم به موارد زير اشاره كنيم :

اشتراك گذاري
امنيت بالا
سرعت عملكرد بالا
دسترسي سريع
كم حجم و رابط كاربري ساده و قوي
4. نرم افزار UltraViewer

 يكي ديگر از نرم افزار كاربردي جهت كنترل سيستم از راه دور است. كه به شما امكان كنترل كامپيوتر مورد نظر را از راه دور مي دهد. نرم افزار UltraViewer به كاربران اين امكان را مي‌دهد تا به منظور ارائه خدمات پشتيباني به ، سازمان و مشتريان خود يا دوستان و آشمايان از راه دور و با استفاده از اينترنت به كامپيوتر آنها متصل شده واختلالات و مشكلات رخ داده را رفع نماييد. از مزاياي اين نرم افزار حجم بسيار پايين آن است همچنين براي برقراري ارتباط با سيستم مورد نظر به هيچ نوع تنظيم و پيكربندي خاصي نياز نيست.از جمله ويژگي هاي اين نرم افزار مي‌توان به موارد زير اشاره كرد :

امكان اشتراك گذاري و دريافت فايل
امكان گفتگو زماني كه ريموت برقرار شده است
همزمان مي توانيد به چند سيستم ريموت بزنيد
ساپورت در سيستم عامل Window XP, Window 7, Window 8, Window 10, Window Server .
اميدواريم اطلاعات لازم از اين مقاله را بدست آورده باشيد در مقالات بعدي مديران امن نگار پارتاك آموزش و نحوه كار پركاربردترين نرم‌افزارهاي ريموت را با شما به اشتراك خواهيم گذاشت.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ فروردين ۱۴۰۱ساعت: ۱۲:۱۴:۵۱ توسط:حسن لاچيناني موضوع: نظرات (0)

سوئيچ SWITCH چيست‌ ؟

دراين مقاله‌ به تعريف سوئيچ و بررسي آن در‌شبكه مي‌پردازيم، سپس انواع سوئيچ شبكه، كاربرد هر نوع سوئيچ، تفاوت‌ آنها ومزاياي هرنوع سوئيچ را بررسي مي‌كنيم.

سوئيچ چيست؟ انواع وكاربردهاي سوئيچ
سوئيچ به سخت‌افزار‌ي گفته مي‌شود كه وظيفه تبادل اطلاعات‌ واتصال كامپيوترها و ديوايس‌ها را برعهده دارد.

وظايف سوئيچ در شبكه چيست؟ سوئيچ به‌ عنوان يك كنترل عمل مي‌كند و به دستگاه‌هاي موجود در شبكه امكان ‌مي‌دهد تا به طورموثربا يكديگرارتباط برقراركنند.

به زبان ساده، سوئيچ ابزاري براي اتصال واشتراك گذاري دستگاه‌هاي مختلف تحت شبكه است وبه سادگي امكان انتقال داده به دستگاه مورد نظر فراهم مي‌شود.

عملكرد سوئيچ چگونه است
اطلاعات درشبكه به صورت بسته داده و فريم جابه‌جا مي‌شود وهرفريم شامل اطلاعاتي مانند آدرس مبدا و‌‌آدرس مقصد است.

سوئيچ با توجه به مك آدرس موجود درقسمت مقصد درفريم، پورت مقصد را تشخيص مي‌دهد و‌بسته داده را به همان پورت مي‌فرستند. همان طوركه مي‌دانيم مك آدرس‌ هر دستگاهي منحصربه فرد و مختص به همان دستگاه است. پس سوئيچ با داشتن مك آدرس مقصد، داده را به صاحب آن مي‌رساند.

از جمله مزاياي سوئيچ :
1.برقراري ارتباط بين چندين دستگاه به طور مستقيم و هوشمند.

2.برقراري ارتباط با سرعت خيلي بالا.

3.توانايي كنترل و مديريت عملكرد كاربران .

4.توانايي كنترل پهناي باند مصرفي كاربران .

5.توانايي جداسازي شبكه به بخش‌هاي كوچكتر و مشخص كردن نحوه دسترسي افراد.

انواع سوئيچ شبكهNETWORK SWITCH
سوئيچ ماژولار Modaler Switches
سوئيچ Poe
سوئيچ مديريتي Managed
سوئيچ ديتاسنتري
1.سوئيچ ماژولار Modaler Switches
سوئيچ  ماژولار معمولا در كيس‌هاي بزرگ عرضه مي‌شوند و با افزودن هرماژون امكان افزودن پورت و افزودن كاربر فراهم مي‌شود.

اين سوئيچ‌ها از سوئيچ  Fixed گران‌تر است و درشبكه‌هاي بزرگ مثل دياسنترها وشبكه‎‌هاي سازماني بزرگ كاربرد دارند.

بر خلاف سوييچ Fixed سوئيچ ماژولار با افزودن ماژول روي كيس قابل توسعه و ارتقا است، يعني مي‌تواند پورت‌هاي بيشتري به آنها اضافه كرد و كارايي بيشتري از آنها توقع داشت.

2.سوئيچ Poe
عبارت Poe مخفف Power over ethernet ومنظورازآن، تكنولوژِي انتقال برق روي كابل اترنت است.سوئيچ Poe نوعي سوئيچ شبكه است كه فناوري Poe را به صورت بومي پشتيباني مي‌كند. وقتي تجهيزات به سوئيچ Poe متصل مي‌شوند، سوئيچ Poe برر‌سي مي‌كند كه آيا آن تجهيزات نيز با Poe سازگاري دارند يا نه اگر سازگار بود به طور خودكار به آن‌ها برق مي‌دهد.

سوئيچ Poe از مهم‌ترين دستگاه‌‎هاي شبكه هستند كه مي‌توانند برق برخي از تجهيزات تحت شبكه را تامين كنند.

مزاياي سوئيچ Poe:
صرفه جويي درزمان وهزينه
انعطاف پذيري
ايمني
اطمينان پذيري
مقياس پذيري
3.سوئيچ مديريتي Managed
سوئيچ‌هاي مديريتي امكان كنترل بيشتري روي شبكه وترافيك عبوري ازآن فراهم مي‌كنند. مديران شبكه يا كاربران مي‌توانند ازطريق مختلفي مانند ترمينال خط فرمان، پروتكل SNMP، پنل مديريتي گرافيكي وغيره از نزديك و دور روي يك سوئيچ مديريتي نظارت داشته وآن را پشتيباني كنند.

سوئيچ‌هاي مديريتي بسيار شبيه به سرورهاي خصوصي مجازي هستند كه در آن شما توانايي پيكربندي، مديريت دستگاه‌هايي كه باعث Down شدن مي‌شوند را داريد. سوئيچ‌هاي مديريتي به شما كمك مي‌كنند تا شما كنترل بهتري برروي ترافيك عبوري در شبكه LAN داشته باشيد و انتخاب‌ها و كنترل حرفه‌اي تري برآن داشته باشيد. اين نوع سوئيچ‌ها تمامي مشخصات و قابليت‌هاي سوئيچ‌هاي غيرقابل تنظيم را دارا مي‌باشند وعلاوه برآن توانايي تنظيم كردن، مديريت كردن و مانيتور كردن را نيز دارا مي‌باشد.

تمام اين صحبت‌ها براي يك كاربرخانگي به اين معني است كه مي‌تواند ترافيك و پهناي‌باند شبكه را براي يك دستگاه خاص (تلويزيون يا كنسول بازي) اولويت‌بندي كند و سرعت و كيفيت شبكه براي آن دستگاه بيشتر و بهتراز ديگر دستگاه‌ها باشد

ويژگي‌هاي مهم سوئيچ مديريتي
سوئيچ‌هاي مديريتي امكان كنترل بيشتري روي شبكه و ترافيك عبوري ازآن فراهم مي‌كنند. مديران شبكه يا كاربران مي‌توانند از طريق مختلفي مانند ترمينال خط فرمان، پروتكل SNMP، پنل مديريتي گرافيكي وغيره از نزديك و دور روي يك سوئيچ مديريتي نظارت داشته و آن را پشتيباني كنند..

سوئيچ‌هاي مديريتي داراي تمام ويژگي‌هاي يك سوئيچ غيرمديرتي هستند وعلاوه براين توانايي پيكربندي، مديريت و نظارت برشبكه شما را دارند. بنابراين سوئيچ‌هاي مديريتي به شما كمك مي كند تا نظارت كنيد وتصميم بگيريد كه چه كساني بايد به شبكه شما دسترسي داشته باشند وكنترل بيشتري از جريان داده‌ها را از طريق شبكه شما به شما مي‌دهند..

تمام اين صحبت‌ها براي يك كاربرخانگي به اين معني است كه مي‌تواند ترافيك و پهناي‌باند شبكه را براي يك دستگاه خاص (تلويزيون يا كنسول بازي) اولويت‌بندي كند و سرعت و كيفيت شبكه براي آن دستگاه بيشترو بهترازديگردستگاه‌ها باشد.

Qos-Quality
شامل اولويت دهي به ترافيك شبكه است، كه با اختصاص اولويت بالاتربه ترافيك مهم تراست.

اين كار منجربه افزايش كارايي شبكه مي‌شود.

LANs-Virtual
VLANها امكان گروه بندي دستگاه‌ها را به صورت منطقي مي‌دهد تا ترافيك را بين اين گروه‌ها ايزوله كند، حتي اگرترافيك در يك شبكه فيزيكي رد و بدل شود.

اين كار باعث كاهش ترافيك غيرضروري درشبكه مي‌شود.

Port mirroring
مانتورينگ پورت در تشخيص خطا ومشكل درشبكه استفاده مي‌شود.

4.سوئيچ ديتاسنتري
سوئيچ‌هاي ديتاسنتري قابليت‌هاي مخصوصي دارند تا بتوانند كارايي و سرعت خيلي بالا، ظرفيت بيشتر در پورت، امنيت، QoS و باقي را فراهم كنيد. بهترين نمونه از سوئيچ هاي ديتاسنتري سوئيچ سيسكو سري Nexus مي‌باشد. با اين سوئيچ‌ها مي‌توانيد مجازي سازي و مفهوم SDN – Software  Defined Network را به سهولت پياده كنيد.

سوئيچ‌هاي Nexus نسل جديد سوئيچ‌هاي ديتاسنتري سيسكو هستند كه معماري و سيستم عامل آن با سوئيچ‌هاي سنتي كاتاليست متفاوت است اين سوئيچ‌ها زيرساخت‌هاي شبكه‌اي ديتاسنتر را مانند پياده سازي Cisco ACI تكميل مي‌كنند. سوئيچ Nexus 2000 سيسكو (N2k) كه به سوئيچ‌هاي FEX معروف است، براي ارائه‌ي مدل‌هاي انعطاف پذيري براي گسترش ديتاسنتر و رفع نيازهاي رو به افزايش سرورها از تكنولوژي FEX استفاده مي‌كنند.

سوئيچ هاي Nexus مخصوص ديتاسنتر و مراكز داده

سوئيچ نكسوس 9000 ( Cisco Nexus 9000 )
سوئيچ نكسوس 7000 ( Cisco Nexus 7000 )
سوئيچ نكسوس 5000 ( Cisco Nexus 5000 )
سوئيچ نكسوس 3000 ( Cisco Nexus 3000 )
سوئيچ نكسوس 2000 يا FEX
مهم‌ترين ويژگي كه در اين سوئيچ‌ها اين است كه پروتكل STP (Spanning Tree Protocol) حذف شده است و مي‌توان از ظرفيت تمام لينك‌ها در بين سوئيچ‌ها استفاده نمود. STP پروتكل و تكنولوژي است كه با بلاك كردن تعدادي لينك بين سوئيچ هاي سيسكو، از بروز loop در شبكه جلوگيري مي‌كنند در حالي كه ما در اين حالت تعدادي از لينك‌هاي با ارزش بين سوئيچ‌ها از بين مي‌رود. اين سري از سوئيچ‌ها براي اضافه كردن پورت‌هاي access و server به يك ديتاسنتر، راهكار كم هزينه و انعطاف پذيري است. سوئيچ‌هاي Nexus 5000، Nexus 7000، Nexus 9000 مي‌توانند parent سوئيچ‌هاي N2k باشند. با استفاده از تكنولوژي FEX، تمام پيكربندي‌ها و مديريت دستگاه در سوئيچ parent انجام مي‌شود. در واقع سوئيچ N2k به همراه تكنولوژي FEX به عنوان remote line card سوئيچ parent عمل مي‌كنند. همانند line card ها در سوئيچ 6500 سيسكو بوده و عملكردي شبيه آنها دارند.با اين تفاوت كه اين سوئيچ‌ها در بالاي رك نصب مي‌شود و وظيفه اتصال سرورها، تجهيزات ذخيره سازي و ... را دارند.

پلتفرم Nexus 2000 سيسكو بيش از 10 مدل ارائه مي‌كند كه از 24 پورت (1GE (Nexus 2224TP تا 48 پورت (1/10GE SFP/SFP+ (Nexus 2300 را شامل مي‌شود. سيستم عامل اين سري از سوئيچ‌هاي سيسكو NX-OS بوده و با سيستم عامل‌هاي قبلي سيسكو كه IOS نام دارد متفاوت مي‌باشد. مفاهيم و تكنولوژي‌هاي تازه‌اي در اين سري از سوئيچ‌ها معرفي شده است كه مي‌توان به VXLAN ، vPC ، vDC و FEX اشاره نمود.

لازم به ذكر است شركت مديران امن نگار پارتاك  فعال در حوزه فروش ، نصب و راه اندازي انواع سوئيچ  ميباشد . آماده همكاري  شركت ها و سازمان ها مي‌باشد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ فروردين ۱۴۰۱ساعت: ۰۸:۵۷:۴۹ توسط:حسن لاچيناني موضوع: نظرات (0)

معرفي انواع روش هاي پشتيبان گيري از اطلاعات سرور و شبكه

Backup Server چيست

با گذر زمان شركت‌ها و سازمان‌ها با حجم غير قابل كنترل داده‌ها و اطلاعات مواجه مي‌شوند كه دسته‌بندي و سامان دهي اين اطلاعات روزبروز سخت‌تر و پيچيده‌تر مي‌شود. پشتيبان‌گيري (Backup Server) از اطلاعات و اسناد در زمان حال از مهم‌ترين موارد يك شركت يا سازمان است در واقع ادامه كار شركت‌ها و سازمان‎‌ها در صورت از بين رفتن اسناد و اطلاعات با مشكل بزرگي مواجه خواهند شد. متاسفانه بيشتر شركت‌ها به اين امر آشنايي ندارند و در شرايطي كه اطلاعات هارد سرور خود را به دلايل مختلفي از جمله، حمله باج افزار يا نوسان برق از دست مي‌دهند به اهميت پشتيبان‌گيري پي مي‌برند. در صورتي كه مي‌توانيد با بهره‌گيري از يك تيم مشاوره و پشتيباني و ارزيابي محيط شبكه و نوع سرويس‌هاي موجود و هسته اطلاعات در شبكه و پياده سازي اصولي Backup Server از بروز اين مشكل جلوگيري كنيد. براي بك آپ گرفتن راهكارها و روش‌هاي متعددي وجود دارد. نكته حائز اهميت در پشتيبان‌گيري از سرور چه ساعتي و چند بار در روز هفته يا ماه Backup گرفتن است كه اين مورد بستگي به درجه اهميت اطلاعات و نوع و جنس ديتا و نياز مشتري است .

جالب است بدانيد طبق گزارش منتشر شده سايت CloudWards از عمده دلايل از دست رفتن اطلاعات، مواردي مانند مشكلات و خرابي‌هاي سخت افزاري يا سيستمي (۴۴ درصد) و خطاي انساني (۳۲ درصد) همچنين خرابي نرم افزار (۱۴ درصد) و ويروس هاي كامپيوتري (۷ درصد) است.

اهميت محل ذخيره Backup در چيست
موقعيت جغرافيايي براي محل نگهداري Backup با توجه به قوانين كشورها اهميت خيلي زيادي دارد. اغلب شركت‌ها و سازمان‌ها، بخصوص در صنعت‌هاي مهم كه قوانين بسيار پيچيده و سختگيرانه‌اي دارند و نياز به ذخيره اطلاعات شخصي كاربران دارند در اين شرايط اين سازمان‌ها اجازه ذخيره اطلاعات سازمان خود را در خارج از كشور را ندارند.

چند نمونه از روش‌هاي پشتيبان‌گيري 
·Full Backup
از معمول‌ترين رو‌ هاي پشتيبان‌گيري از SQL Server روش Full Backup است كه اصطلاحا به آن Database Backup هم مي‌گويند. در اين روش از Database موجود به همراه Transaction Logهاي موجود در آن Backup مي‌گيرند در اين روش به سرعت مي‌توانيد اطلاعات خود را بازيابي (Recover) نماييد. و در آخر تمامي اطلاعات در يك فايل بكاپ قرار مي‌گيرند و بصورت يكجا بازيابي مي‌شوند.

·Differential Backup
از ديگر روش‌هاي مرسوم  پشتيبان گيري Differential است. در اين روش، فقط از تغييراتي كه در Database بعد از آخرين Backup  صورت گرفته استBackup  گرفته مي‌شود. بهتر است بدانيد اگر از مد نظر سازمان هنوز  Backup نگرفته باشيد، اولين بار كه به روش Differentialپشتيبان‌گيري كنيد از كل اطلاعات Database  پشتيبان گيري مي‌شود. به زبان ساده وقتي شماFull Backup  و بعد يك Differential Backup بك آپ بگيريد اطلاعات در حال حاضر در Differential Backup سازمان تنها حاوي اطلاعاتي است كه بعد ازFull Backup  تغيير كرده است. در شرايطي كه نياز است  Backupسرور خود را بازيابي يا Recovery نماييد، به راحتي با بازگرداني آخرين نسخه  Full Backup و تنها اطلاعات موجود در Differential Backup  را بازيابي كنيد تا اطلاعات سازمان شما به طور كامل بازيابي شوند.

 در اين روش  Backup  فقط از اطلاعاتي انجام مي‌شود كه نسبت به آخرينBackup  تغيير كرده‌اند. در نتيجه در اين روش اولين Backup  اطلاعات يك Backup  كامل خواهد بود. دومين Backup  شامل اطلاعاتي است كه تغيير كرده‌اند. در سومين پشتيبان‌گيري اطلاعاتي كه نسبت به Backup  اول تغيير كرده‌اند ذخيره مي‌شود و به همين ترتيب ادامه خواهد يافت. در اين روش  Backupنسبت به روش Full زمان كمتري صرف مي‌شود همچنين مقدار فضاي ذخيره سازي كمتري مورد نياز است. ولي زمان بازيابي اطلاعات در اين روش نسبت به  پشتيبان گيري كامل بيشتر است. از طرفي براي بازيابي اطلاعات در اين روش بايد پشتيبان گيري كامل و آخرين Backup  گرفته شده را داشته باشيم و از تركيب اين دو Backup  بروز را به دست خواهيم آورد.

·Transaction Log Backup
اگر Recovery Model پايگاه داده‌هاي سازمان شما در حالت Full يا Bulk-Logged قرار داشته باشد در اين صورت شما مي‌توانيد از Transaction Log خود نيز Backup تهيه نماييد. اگر شما در ساختار خود Transaction Log Backup را ديده باشيد و به همراه آن Full Backup نيز داشته باشيد اين امكان را داريد تا چيزي شبيه به Restore Point ويندوز را براي SQL  سرور ايجاد نمايد به زبان ساده‌تر اگر شخصي بصورت تصادفي كليه اطلاعات موجود درDatabase هاي شما را حذف كرد، شما مي‌توانيد با استفاده از Backup ها اطلاعات را به حالت قبل از حذف اطلاعات بازيابي نماييد.

تنها گزينه منفيLog Backup ها اين است كه اگر Recovery Model شما به حالت Bulk-Logged  تعيين شده باشد شما براي بازيابي ميبايست تماميTransaction Log هاي موجود را بازيابي كنيد.Log Backupها در اصل همان Transaction Log Backup ها هستند.  اين مدل Backup به شما اين امكان را مي‌دهد كه از بخش فعالTransaction Log ها  پشتيبان‌گيري كنيد.

در زماني كه از اطلاعات خود  Full يا Differential Backup مي‌گيريد، Transaction Log Backup  همه اطلاعاتي كه بعد از اينBackup ها ايجاد شده است را هم  پشتيبان گيري مي‌كند. زمانيكه دستور گرفتن Transaction Log Backup صادر شد فضايي كه توسط Transaction Log ها اشغال شده بود آزاد و مي توان از آن براي ساير فرآيند هاي سيستم استفاده كرد اما اگر شما Transaction Log Backup نگيريد حجم اين Log ها همينطور اضافه خواهد شد.

چند مزيت تهيه Backup از اطلاعات
·حفاظت در برابر قطعي برق و بلاياي طبيعي
در بعضي موارد، كامپيوترها و تجهيزات ذخيره سازي مانند سرور و storage در معرض آسيب‌هايي قرار خواهند گرفت كه كنترل آنها از دست شما خارج است مثل طوفان، خاموشي‌هاي تصادفي و قطع برق كه امكان تخريب درايوهاي ذخيره سازي را ايجاد مي‌شود. بهترين راه حل، تهيه Backup  از اطلاعات به صورت منظم يا اجازه به سيستم براي پشتيبان‌گيري به صورت خودكار مي‌باشد. ديگر نگران قطعي برق و از دست رفتن اطلاعات مهم خود نخواهيد بود. در نتيجه ديگر نياز نيست نگران از دست دادن اطلاعات اساسي خود در شرايط غير قابل پيش بيني باشيد.

·حفاظت در برابر خرابي هارديسك‌ها
دلايل متعددي هستند كه منجر به خرابي hard drive مي‌شود. برخي هارد ديسك‌ها در صورت فرسودگي يا آسيب ديدگي دچار نقص مي‌شوند، در نظر داشته باشيد كه هارد ديسك ها در لحظه خراب نمي شوند بلكه اين خرابي در طول زمان و به تدريج ايجاد مي‌شوند. دليل خرابي به وجود آمده مهم نيست، نكته حائز اهميت از دست رفتن اطلاعات است.

·دسترسي سريع به پرونده‌ها و فايل‌ها
نكته حائز اهميت در تهيه نسخه پشتيبان، سهولت در بازيابي فايل‌ها و داده‌ها است. هنگامي كه از اطلاعات بكاپ مي‌گيريد اين امكان را داريد تا در كوتاه‌ترين زمان ممكن به اطلاعات خود دسترسي پيدا كنيد. اگر از سيستم ذخيره سازي cloud استفاده مي‌كنيد، دسترسي به اطلاعات سريع‌تر و از هر مكاني با اتصال به اينترنت امكان دسترسي به داده هاي مورد نظر را خواهيد داشت.

·نصب آنتي ويروس با هدف جلوگيري از سرقت اطلاعات
حتما از تاثيرات مخرب ويروس‌هاي اينترنتي بر تجهيزات و اطلاعات آگاه هستيد. تاثير نفوذ ويروس‌ها تاثيرات مخربي دارد و ممكن است باعث از دست رفتن اطلاعات شما شود.استفاده از آنتي ويروس يكي از راه‌هاي كاهش خطر و تهديدات ناشي از ويروس‌ها است. در نظر داشته باشيد در كنار استفاده از آنتي ويروس حتما از اطلاعات خود Backup تهيه نماييد. چون فقط با اين كار امنيت اطلاعات اساسي خود را تضمين مي‌كنيد.

·بازيابي در صورت خرابي سيستم عامل
بخش بزرگي از خرابي‌ها در كامپيوترها خرابي OS مي باشد كه مي‌تواند دلايل مختلفي داشته باشد. برخي Operating System ها به دليل اختصاص  نامناسب فضاي حافظه است و گاهي نتيجه خرابي نرم افزار يا خطاهاي متعدد اپليكيشن بدليل گذشت زمان است. در هر صورت براي جلوگيري و به حداقل رساندن هزينه هاي گزافي كه خرابي سيستم عامل تحميل مي‌كند تهيهBackup  از اطلاعات ضروري است.

از آنجايي كه امروزه به تجهيزات و اطلاعات خود وابسته هستيد ضروري است كه از اطلاعات خود يك نسخه نه بلكه چندين نسخه  به روش هاي مختلف، Backup تهيه نماييد. كارشناسان ما در مديران امن نگار پارتاك با تجربه اي درخشان و طولاني شما در انجام اين مهم همراهي و كمك خواهند نمود.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ فروردين ۱۴۰۱ساعت: ۰۸:۲۵:۰۲ توسط:حسن لاچيناني موضوع: نظرات (0)

سئو سايت فروشگاهي و بررسي نكات مهم سئو سايت

سئو سايت فروشگاهي چيست؟

اگر هنوز گامي موثر به سوي آنلاين شدن كسب و كار فروشگاهي خود برنداشته‌ايد، الان بهترين زمان براي برنامه ريزي است. در دنياي تجارت امروزه ديگر نمي‌توانيد تنها با روش‌هاي فروش سنتي پيش رويد. هر روز و هر لحظه رقباي كسب و كار شما در حال گسترش و ارتقا كسب و كار خود در دنياي ديجيتال، با بهره‌گيري از تكنيك‌هاي فروش و افزايش فروش و درآمد از سايت فروشگاهي هستند. سايت فروشگاهي بهترين انتخاب براي كسب و كار آنلاين است و در ايجاد اعتماد و جذب مخاطب همچنين ارائه مشخصات كامل محصول بسيار كارآمد است.

سئو سايت فروشگاهي چيست و چه تاثيري بر سايت دارد؟ در انتهاي اين مقاله شما با اطلاعاتي كه بدست مي‌آوريد مي‌توانيد با ديدي مناسب سئو سايت فروشگاهي خود را با خيال آسوده به يك شركت متخصص سپرده و گزارش كارها و توضيحات سايت را كنترل و مديريت نماييد. توجه داشته باشيد بهينه سازي و سئو سايت فروشگاهي استراتژي‌ها و راهكارهاي بسياري دارد كه نيازمند مدير سايت متخصص است. در اين مقاله شما را با معيارهايي كه بايد در نظر داشته باشيد و روش‌هاي بهبود رتبه و جايگاه سايت را نيز آشنا كرده‌ايم.

سايت فروشگاهي، مثل ويترين مجازي از كسب و كار شما مي‌باشد كه بايد با در نظر گرفتن طراحي چشم نواز و معرفي محصولات و رابط كاربري خوب بستر فروش محصولات خود را فراهم نماييد. براي داشتن بازديد بالا سايت فروشگاهي بايد سئو قوي داشته باشيد، سئو پر بازده‌ترين روش رنك‌بندي است در صورتي‌كه هدفمند باشد نرخ بازگشت سرمايه آن چشمگير خواهد بود.

 در حوزه سايت فروشگاهي شما با تعدادي سايت كه رقباي شما هستند رقابت كنيد. در حقيقت براي اينكه شما در نتايج جستجوها در رده بالاتري از رقيب‌ها باشيد، بايد بيشتر و بهتر از آن‌ها فعاليت نمايد. به زبان ساده بايد نقاط ضعف و قوت سايت رقبا را بررسي كنيد و در سايت خود رفع و نقاط قوت را در سايت خودت ارتقا و بهينه كنيد. در اين مقاله قصد داريم به معرفي نكات مهم در سئو سايت فروشگاهي بپردازيم پس با ما همراه باشيد.

اگر مي‌خواهيد سايت فروشگاهي شما در يك زمان كوتاه رتبه و جايگاه خوبي را در گوگل بدست آورد مي‌توانيد از طريق تبليغات Adwords يا همان تبليغات كليكي گوگل محصولات خود را به فروش برسانيد كه هزينه بر است. اقداماتي كه در راستاي سئو سايت فروشگاهي ميبايست انجام داد:

تحقيق كلمات كليدي

در سايت فروشگاهي اولين اقدام مدير سئو جستجو كلمات كليدي است. براي بدست آوردن نتيجه دلخواه كه همان جذب مشتري است بايد همان كلماتي كه مخاطبين شما براي محصول يا خدمات مورد نياز سرچ مي‌كنند را پيدا نماييد.در جستجو كلمات كليدي به كلمات كليدي طولاني( long tail keyword)  توجه داشته باشيد.
ساده‌ترين راه براي يافتن كلمات كليدي استفاده از پيشنهادات گوگل است، روش ديگر با تحليل رقبا مي‌توانيد كلمات كليدي مهم را پيدا كنيد، به اين صورت كه وب سايت رقبا خود را بررسي كنيد و صفحات دسته بندي و محصولات آن ها را تحليل كنيد به عنوان صفحه URL و كلمات متن توجه نماييد زيرا كلمات كليدي در اين مكان‌ها قرار مي‌گيرند.

روش‌هاي حرفه‌اي نيز هستند كه با استفاده از اين ابزار آنلاين كه بعضي پولي هستند، مي‌توانيد كلمات مهم كسب و كار خود را بيابيد. اين ابزارها عبارتند از:

Google keyword planner

Ahref

Kwfinder

Lsigarph

مرحله بعد كه مستلزم دقت بسياري است، تعيين كلمات كليدي هر صفحه است. كلمه كليدي اصلي كسب و كار را در صفحه نخست و كلمات جامع تر را در دسته بندي‌ها قرار دهيد و در آخر كلمات كليدي با جزئيات بيشتر را در صفحات محصول برنامه ريزي كنيد.

توجه داشته باشيد كه هرچه كلمه كليدي را به طور تخصصي در صفحه بهينه سازي كرده باشيد قطعا شانس بيشتري در كسب رتبه داريد. لازم است به مواردي نيز توجه كنيد، از ايجاد صفحات متعدد براي يك كلمه كليدي اجتناب كنيد، از ايجاد چندين صفحه با موضوعات يكسان بپرهيزيد زيرا باعث سردرگمي گوگل خواهيد شد به اين صورت كه گوگل نمي‌تواند محتواي اصلي را تشخيص دهد و در آخر صفحات شما با يكديگر وارد رقابت مي‌شوند كه در اصطلاح به آن كنيباليزيشن (Cannibalization)  گفته مي‌شود.

و در آخر هدف مخاطبين خود از سرچ را مشخص نماييد. اغلب اوقات هدف از سرچ كلمه كليدي موارد زير است:

خريد
جمع آوري اطلاعات
بررسي و مقايسه
مشاهده تصاوير
هدف اصلي گوگل نزديكي محتواي صفحه به موضوع سرچ شده توسط مخاطب است يعني محتواي صفحه با نياز كاربر متناسب باشد و بهترين پاسخ را به كاربر نمايش دهد. به طور مثال اگر كاربر قصد خريد محصولي را دارد، صفحه محصول يا صفحه ورود ميباسيت نمايش داده شود در غير اين صورت رتبه مناسبي نخواهد گرفت.

ساختار سايت فروشگاهي
ساختار مناسب مي‌تواند بر سئو سايت فروشگاهي اثر گذاشته و باعث افزايش فروش شود. همچنين با داشتن ساختاري صحيح و مناسب، مي‌توانيد بعد از مدتي به راحتي محصولات بيشتري به فروشگاه اينترنتي خود اضافه نماييد و نگران تعداد آن نباشيد. در راستاي افزايش كارايي فروشگاه مي‌توانيد يك جدول تهيه كنيد. توجه داشته باشيد ساختاري مرتب براي فروشگاه اينترنتي خود ايجاد نماييد، منظور از ساختار مرتب اين است كه كاربر با چند كليك به آساني از صفحه اصلي به صفحات محصولات جابجا شود. با اين روش اعتبار صفحه خانه يا نخست از طريق لينك‌هاي داخلي به صفحات محصولات منتقل مي شود. براي اين كار ميبايست به دو نكته توجه كنيد:

 معماري يا ساختار سايت بايد ساده باشد.
 صفحات بيش از 3 كليك نبايد از يكديگر فاصله داشته باشد .
صفحه نخست سايت معتبرترين صفحه در سايت است و مي‌تواند اعتبار خود را به صفحات دسته بندي و صفحات محصول بيافزايد به اين طريق كه با لينك سازي داخلي از يك صفحه به صفحه ديگر اعتبار صفحه مبدا به مقصد منتقل مي‌شود كه پيش‌تر به آن پيج رنك گفته مي‌شد.

سئوي داخلي (On-Page SEO) سايت فروشگاهي
پس از جستجو كمات كليدي و بهينه سازي معماري سايت در اين مرحله بايد به بهينه‌سازي ويژگي‌هاي داخل سايت براي سئو بپردازيد.

بهينه سازي URL
از جمله مواردي كه بر سئو سايت فروشگاهي تاثيرگذار است،URLهاي كوتاه و حاوي كلمات كليدي است مثل:  

Yourdomain.com/category-server
Yourdomain.com/product/gaming-laptop

همچنين توجه داشته باشيد براي جدا كردن كلمات ميباسيت از – استفاده نماييد( از فاصله و _ استفاده نكنيد) و حدالامكان حاوي پارامتر نباشد.

بهينه سازي Title و Meta description
در اكثر سايت‌هاي فروشگاهي متا تگ Title و Meta descriptionدر بيشتر صفحات تكراري هستند. دليل اين اتفاق تعداد زياد صفحات، وجود محصولات مشابه است كه نوشتن Title و Meta description را براي هر صفحه به صورت جداگانه دشوار مي‌كند. تنها راهكار استفاده از توضيحات و عناوين متفاوت و اختصاصي براي هريك از صفحات مهم وب سايت فروشگاهي است. از جمله صفحات مهم مي‌توان به صفحاتي كه حاوي كلمات كليدي و هدف گذاري شده هستند اشاره كرد.  توجه داشته باشيد براي اين صفحات توضيحات و عناوين جذابي بنويسيد، كلمات كليدي را در اول عنوان و توضيحات بكار بگيريد. بهتر است كه مزاياي رقابتي خود را نيز عنوان نماييد مثل پشتيباني رايگان تا مدت مشخص، تحويل فوري يا ارسال رايگان كه تاثير بسزائي در نرخ كليك دارد.

نكته مهم: توجه داشته باشيد هر صفحه فقط يك تگ H1 داشته باشد و در هر صفحه تگ H1 با صفحات ديگه متفاوت و منحصر بفرد باشد.

تكنيكال سئو سايت فروشگاهي
امكان بوجود آمدن مشكلات سئو تكنيكال در سايت فروشگاهي بيشتر است كه در ادامه بيشتر به آن ميپردازيم و نحوه حل اين مشكلات را ارائه ميدهيم:

رفع محتواي تكراري
يكي از مشكلات رايج سئو سايت فروشگاهي وجود محتواي تكراري است. حال منظور از محتواي تكراري وجود دو يا چندين صفحه داراي محتواي يكسان يا نزديك به هم با URL متفاوت مي‌باشد. دلايل بسياري باعث بوجود آمدن محتواي تكراري مي‌شود در ادامه به چند نمونه اشاره خواهيم كرد:

ايجاد چندين صفحه محصول با مشخصات شبيه به هم كه ميبايست در اين شرايط محصولات مشابه را به صفحه دسته بندي اصلي محصول canonical نماييد.
پارامتر URL نيز از جمله مشكلات هستند كه از طريق قسمت URL parameter اين پارامترها را مديريت كنيد و يا فايل robots.txt دسترسي ربات‌هاي گوگل را ببنديد. همچنين مي‌توانيد تگ canonical را به اين صفحات اضافه نماييد.
دسترسي به يك صفحه از چندين مسير متفاوت دليل اين مشكل ساختار سايت مي‌باشد. بهتر است براي هر صفحه محصول يا دسته بندي مسيري جداگانه تعيين كنيد.
چند نسخه URL متفاوت از يك دامنه را به دامنه اصلي ريدايركت 301 نماييد( مهم نيست WWW، HTTP و HTTPS داشته باشد يا نه).
ريدايركت صفحات 404
زماني كه يك صفحه را حذف مي‌كنيد لينك‌هاي موجود در آن صفحه به صورت خطاي 404 به كاربر نشان داده مي‌شود. از طريق deepcrawl مي‌توانيد اين صفحات را شناسايي كرده و به نزديك‌ترين صفحه ريدايركت نماييد. توجه داشته باشيد در زماني كه موجودي محصولي به اتمام رسيده است صفحه مورد نظر را حذف يا ريدايركت301 نكنيد بلكه در اين شرايط از ريدايركت موقت 302 استفاده نماييد.

پيشنهاد مي‌كنم يك صفحه 404 طراحي كنيد تا در زماني كه كاربران با اين صفحه مواجه مي‌شوند به صفحات ديگر راهنمايي شوند حتي بهتر است براي اين صفحه متن اختصاصي در نظر بگيريد.

طراحي responsive و بهينه سازي در موبايل
گوگل با معرفي يكي از مهم‌ترين الگوريتم‌هاي خود به اسم mobile first index به اهميت سئو سايت فروشگاهي براي نسخه‌هاي موبايل افزود. پس توجه كنيد در صورتي كه سايت فروشگاهي شما براي نسخه‌هاي موبايل مناسب نباشد هيچ شانسي براي رنك‌گيري در گوگل نداريد، طراحي سايت واكنش‌گرا سبب تجربه كاربري عالي و همچنين ارتقا سئو مي‌شود.

مي‌توانيد سايت خود را درgoogle mobile friendly test  بررسي كنيد و اگر موبايل فرندلي نبود خطاها را رفع نماييد.

بهبود سرعت سايت
از ديگر موارد مهم در سئو سايت فروشگاه اينترنتي سرعت لود صفحات سايت هست. دليل اهميت سرعت لود صفحات تجربه كاربري مناسب است كه همچنان تاثير بسزائي بر رتبه گوگل دارد.

سايت‌هاي هستند كه با استفاده از آنها مي‌توانيد سرعت سايت خود را بررسي نماييد مثلPageSpeed Insights, gtmetrix  كند بودن سايت دلايل مختلفي مي‌تواند داشته باشد اگر سايت شما سرعت مناسبي ندارد چند مورد را بررسي نماييد:

استفاده از CDN
كاهش درخواست  HTTP
Min  كردن منابع
بهينه سازي تصاوير
انتخاب هاست مناسب و قوي
فعال نمودن سيستم  Cashing
فعال كردن G-ZIP
تا اينجا تمامي مواردي كه گفته شد بايد به درستي اجرا شود تا سايت شما رتبه خوبي در گوگل بدست بياورد.

ساخت بك لينك سايت فروشگاهي
در سئو سايت فروشگاه بايد يك استراتژي براي بك لينك سازي خارجي داشته باشيد. در قدم اول موقعيت‌هاي مرتبط لينك سازي را بررسي و انتخاب كنيد و بعد اقدام به ساخت بك لينك و سئو خارجي كنيد. هرچه تعداد لينك‌هاي دريافتي از سايت‌هاي معتبر بيشتر باشد سايت شما معتبر و رده‌بندي بالاتري بدست خواهد آورد.

سئو سايت فروشگاهي، يكي از مطمئن‌ترين روش‌هاي ديجيتال ماركتينگ مي‌باشد كه در صورت بكارگيري استراتژي صحيح در آن، به صورت بلند مدت ورودي‌هاي هدفمند را به سايت شما مي‌آورد و درآمد فروشگاه آنلاين شما را دگرگون مي‌كند. يك نمونه موفق از اين روش، سئو سايت ديجي كالا مي‌باشد كه اكنون بر سر زبان همه افتاده است. اگر براي سئو سايت فروشگاه خود، از كلمات كليدي مرتبط تحقيق شده و با آمار جستجوي بالا استفاده كنيد، مي‌توانيد از بازديد كنندگاني بهره‌مند شويد كه به طور مستقيم به دنبال سفارش محصولات شما هستند.

حال نوبت شماست تا با انتخاب يك شركت متخصص در حوزه طراحي و سئو سايت و رعايت تمام اين اصول سايت فروشگاهي خود را به اولين نتايج گوگل برسانيد. ما در مديران امن نگار پارتاك با نمونه طراحي‌هاي موفق آماده مشاوره و اجرا سايت‌ فروشگاهي مورد نياز شما هستيم.

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ فروردين ۱۴۰۱ساعت: ۱۱:۵۹:۳۶ توسط:حسن لاچيناني موضوع: نظرات (0)

لينوكس چيست؟ مزاياي استفاده از لينوكس،توزيع چيست؟

قطعا براي شما هم سوال پيش آمده كه لينوكس چيست عبارت Linux از سال ۱۹۸۴ شناخته شده است .لينوكس بصورت متن باز يا همان Open Source  است كه هسته يا Kernel آن به صورت رايگان قابل دسترسي و قابل توسعه است. Linux  از روي Unix توسعه داده‌اند همچنين اين امكان را دارد تا برروي اغلب دستگاه‌ها نظير كامپيوتر، لپ‌تاپ، موبايل، تبلت، notebook حتي كنسول‌هاي بازي نصب گردد. حتي مي‌توانيد لينوكس را بر روي Supercomputer ها نيز نصب و استفاده نماييد.

Kernel لينوكس در دهه‌هاي اخير توسط كمپاني‌هاي مختلفي براي استفاده Desktop و Server ها توسعه داده شده‌اند. به اين توسعه‌ها توزيع‌هاي لينوكس يا Linux Distribution  مي‌گويند كه در ادامه بيشتر به آن خواهيم پرداخت.

در واقع لينوكس مانند ويندوز و مكينتاش است به طور تخصصي‌تر لينوكس يك رابط، بين نرم افزارها و سخت افزار كامپيوتر است هدف اين است كه نرم افزارها با سخت افزار‌هاي كامپيوتر در تعامل باشند. تصور كنيد فلان برنامه اطلاعات خود را به واسطه سيستم عامل به CPU ارسال كرده بعد از پردازش دستاورد آن از طريق سيستم عامل به نرم افزار مورد نظر باز مي‌گردد.

ويژگي‌هاي لينوكس چيست ؟

برتري و محبوبيت لينوكس نسبت به سيستم عامل‌هاي نظير iOS و Mac OS Windows بدليل ويژگي‌هاي خاص آن است براي مثال لينوكس به صورت Open Source ارائه شده است. به اين معنا كه هر كسي مي‌تواند تغييرات مدنظر خود را اعمال و با نام خود منتشر كند. از ديگر مزيت‌هاي لينوكس در توزيع‌هاي (Distribution) مختلف با نام‌هاي تجاري مختلف نيز پشتيباني مي‌شود مانند توسعه UBUNTU يا Fedora است. از جمله ويژگي‌هاي Linux مي‌توان به موارد زير اشاره نمود:

اجراي چندين برنامه به صورت همزمان.
كار كردن چنديدن كاربر در يك زمان.
امكان اجرا روي اكثر CPU هاي موجود.
پشتيباني از CPU هاي چند هسته اي‌ (SMP)

كاربرد لينوكس چيست؟
هسته Linux به عنوان يكي از محبوب‌ترين‌ها در شبكه‌ها استفاده مي‌شود. به جرات مي‌توان گفت 70% فايروال‌هاي مورد استفاده در شبكه‌هاي سراسر دنيا از Kernel لينوكس استفاده مي‌كنند.

امنيت لينوكس به دليل متن باز بودن اين برنامه بسيار بالا است. در نتيجه براي سازمان‌هايي كه نياز به امنيت بالاي دارند بسيار كاربردي است.

از ديگر كاربرد‌هاي لينوكس مي‌توان به تطبيق آن با اندرويد اشاره نمود كه از آن‌ براي افزايش سرعت و كارايي نوت بوك‌ها استفاده مي‌شود.

لينوكس از قسمت‌هاي مختلفي تشكيل شده است كه در ادامه به آن مي‌پردازيم:
 Bootloader نرم‌افزاري است كه مسئوليت فرآيند بوت (Boot Process) كامپيوتر را بر عهده دارد. اغلب كاربران فقط به صفحه‌ي ورود (Splash Screen) توجه مي‌كنند كه در ابتدا نمايش داده مي‌شود و در آخر به Kernel مي‌رسد.
Kernel يا هسته، بخشي از كل Linux  است كه به آن “لينوكس” گفته مي‌شود. هسته اصلي سيستم و پردازنده (CPU)است، حافظه و دستگاه‌هاي جانبي (Peripheral Devices) را مديريت مي‌كند.در اصل هسته پايين ترين سطح Linux مي‌باشد.
 Init System  يا سيستم اوليه، يك زيرسيستم براي بوت‌استرپ كردن (Bootstrap) فضاي كاربر است در واقع نقش مديريت Daemonها را بر عهده دارد. از جمله پراستفاده‌ترين سيستم‌هاي  init، systemd  است. وقتي بوتينگ (Booting) اوليه از بوت‌لودر رد مي‌شود، اين سيستم init است كه در مرحله بعد فرآيند بوت را مديريت مي‌كند.
Daemons سرويس‌هاي پس‌زمينه‌اي (Background Service) مانند پرينت، صدا، زمانبندي هستند كه در هنگام بوت شدن سيستم يا پس از لاگ (Log) ورود به صفحه‌ي Desktop  راه‌اندازي مي‌شوند.
Graphical Server سرور گرافيكي است كه موارد گرافيكي را روي مانيتور نمايش مي‌دهد. معمولاً به آن X server يا X مي‌گويند.
Desktop Environment محيط دسكتاپ اين همان قسمتي است كه كاربران با آن بيشترين تعامل را دارند. محيط‌هاي دسكتاپ مختلفي وجود دارند كه مي‌توان انتخاب نمود(GNOME، Cinnamon، Mate، Pantheon، Enlightenment، KDE، Xfce ) هر محيط دسكتاپ داراي برنامه‌هاي داخلي مانند مديريت فايل و گالري، ابزار پيكربندي، مرورگرهاي وب و بازي است.
Application محيط‌هاي Desktop  مجموعه‌اي كامل از برنامه‌ها را برايتان فراهم مي‌كنند. لينوكس نيز مانند ويندوز و Maغير مجاز مي باشد، هزاران هزار نرم‌افزار با كيفيت ارائه مي‌دهد كه به سادگي مي‌توانيد جستجو و نصب نماييد. توزيع‌هاي رايج‌تر Linux ابزارهايي شبيه App Store دارند كه دسترسي به اپليكيشن‌ها و نصب‌ راحت‌تر شده است.
توزيع چيست؟
انواع توزيع لينوكس به اختصار(distro)يك Kernel  است كه از يك مجموعه نرم‌افزاري بر اساس هسته لينوكس و اغلب يك سيستم مديريت بسته‌اي ساخته شده است. كاربران Linux معمولاً با بارگيري يكي از توزيع‌هاي لينوكس، Kernel خود را راه اندازي مي‌كنند.

توزيع معمولي لينوكس شامل هسته (Kernel ) لينوكس، ابزارها و كتابخانه‌هاي GNU، نرم‌افزار اضافي، اسناد و مدارك، يك سيستم پنجره‌اي، يك مدير پنجره و يك محيط دسكتاپ است. به نسخه‌هاي مختلف لينوكس توزيع Distribution يا “Distros” گفته مي‌شود.
اين امكان وجود دارد كه تقريباً همه‌ي نسخه‌هاي لينوكس را رايگان دانلود نماييد، روي فلش ذخيره و سپس روي هر تعداد دستگاه كه نياز داريد نصب نماييد.

در ادامه به تعدادي از توزيع‌هاي معروف لينوكس اشاره مي‌كنيم:

LINUX MINT
MANJARO
DEBIAN
UBUNTU
ANTERGOS
SOLUS
FEDORA
ELEMENTARY OS
OPENSUSE
هر كدام از توزيع‌ها بعد از نصب ظاهر دسكتاپ متفاوتي دارند. برخي داراي واسط‌هاي كاربري User Interface بسيار مدرن و جذاب هستند مانند GNOME و Pantheon و تعدادي محيط‌هاي دسكتاپ سنتي را مانند OPENSUSE نيز در دسترس هستند.

تعدادي از توزيع‌هاي سرور رايگان هستند مانند Ubuntu Server و Centos و براي استفاده از بعضي توزيع‌ها بايد هزينه‌ پرداخت شود مثل Red Hat Enterprise Linux و SUSE Enterprise Linux.
لازم به ذكر است كه نسخه‌هاي پولي داراي پشتيباني هم هستند.

 

تفاوت لينوكس با سيستم عامل هاي ديگر چيست؟
linux از بسياري جهات شبيه سيستم عامل‌هاي موجود كه هر روزه با آنها كار مي‌كنيم هست، مثل ويندوز، Maغير مجاز مي باشد يا IOS. لينوكس نيز داراي رابط گرافيكي است مانند نرم افزاري‌هايي كه هرروز با آنها كار مي‌كنيد. همچنين داراي امكاناتي از قبيل پردازنده هاي كلمه، ويرايشگر عكس، ويرايشگر فيلم و ديگر قابليت‌‌ها است. در آخر اگر از رايانه يا دستگاه‌هاي الكترونيكي متفاوتي استفاده مي‌كنيد و مشكلي نداريد، مي‌توانيد از لينوكس نيز استفاده نماييد.

با تمام اين تعاريف از بسياري جهات با ديگر سيستم عامل‌ها متفاوت است. اولين و مهم‌ترين تفاوت، يك نرم افزار منبع باز است. كدي كه براي ايجاد نرم افزار لينوكس استفاده مي شود رايگان است و براي مشاهده، ويرايش براي كاربران در دسترس است. يعني به راحتي مي‌توانند تغييرات دلخواه را در آن ايجاد كنند.

در نتيجه اگر قابل اعتماد، امن‌ بودن پلتفرم براي PC و سرور براي شما حائز اهميت است، تنها كافي است در توزيع‌هاي موجود لينوكس به دنبال توزيع مناسب خود باشيد. كارشناسان تيم امن نگار در انتخاب توزيع مناسب شما و راه اندازي لينوكس در كنار شما هستند.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ فروردين ۱۴۰۱ساعت: ۱۱:۲۰:۰۸ توسط:حسن لاچيناني موضوع: نظرات (0)

آنتي‌ويروس چيست

آنتي‌ويروس (Antivirus)  به نرم‌افزاري گفته مي‌شود كه پس از بررسي اطلاعات موجود در يك فايل در صورت مشاهده ويروس يا عوامل مخرب يا بدافزار اقدام به جلوگيري از ورود به سيستم مي‌كند.

 نحوه عملكرد آنتي‌ويروس‌ها
هسته مركزي يك آنتي‌ويروس، موتور جستجوي آن است كه از الگوريتم‌هاي جست‌وجو براي بررسي لايه‌هاي مختلف استفاده مي‌كند و با استفاده از شناسه‌ها، كه بخشي از رشته لايه‌هاي مختلف فايل‌ها را در بر دارد و براي هر ويروس يكتا است، فايل‌هاي آلوده و مخرب را شناسايي مي‌كند. در صورتي كه شناسه ويروسي در بانك اطلاعاتي موتور جست‌و‌جو موجود نبود، برخي از آنتي‌ويروس‌ها توانايي شناسايي رفتارهاي مشكوك فايل‌ها و ايجاد سطوح دسترسي براي برنامه‌هاي مختلف را دارا مي‌باشند. امروزه اكثر آنتي‌ويروس‌ها براي جامع‌تر ساختن راه‌حل‌هاي امنيتي، قابليت‌هاي آنتي‌اسپم(Anti-Spam)، آنتي‌فيشنگ(Anti-Fishing)، فايروال(Firewall) و ... را نيز به نرم‌افزار خود اضافه مي‌نمايند.

يكي از مزيت‌هاي استفاده از آنتي‌ويروس‌هاي معتبر بروز‌رساني بانك شناسه‌ها براي مقابله با جديدترين ويروس‌ها مي‌باشد.

در ادامه برخي از تكنيك‌هاي رايج كه در بين آنتي‌ويروس‌ها، براي تشخيص بدافزارها به كار برده مي‌شوند، ذكر شده است:

تشخيص براساس شناسه يا امضاي ويروس
در اين روش آنتي‌ويروس‌ها با هدف پيداكردن الگويي كه نشان‌دهنده بدافزار باشد در بين فايل‌ها جست‌و‌جو مي‌كنند و در صورتي كه هر قسمت از كد ‌فايل با يك ويروس شناخته شده در ديكشنري ويروس يا فايل امضا(Signature File)، كه توسط توليدكنندگان به روزرساني مي‌شود مطابقت داشته باشد آن فايل به عنوان فايل آلوده شناسايي مي‌شود و آنتي‌ويروس آن را پاك و يا قرنطينه مي‌كند.

در اين روش، درصورتي كه بانك اطلاعاتي آنتي‌ويروس به‌روز‌رساني نشده باشد باعث مي‌شود بدافزارهاي جديدي كه هنوز به فايل امضاء اضافه نشده تشخيص داده نشوند و آنتي‌ويروس خنثي عمل كند. نوع ديگري از ويروس‌ها كه داراي مكانيزم دفاعي رمزنگاري هستند ويروس‌هاي چندريختي نام دارند كه تشخيص اين نوع بدافزارها براي آنتي‌ويروس ها بسيار سخت است.

تشخيص بر اساس رفتار ويروس
در اين روش، آنتي‌ويروس‌ها رفتار همه برنامه‌ها را نظارت مي‌كند و بدافزار را از طريق جست‌و‌جو ويژگي‌هاي عمومي و مشترك بدافزارها انجام مي‌دهد. به اين روش، جستجوي اكتشافي يا Heuristic نيز مي‌گويند. مزيت آن نسبت به روش قبل تكيه نكردن بر فايل‌هاي امضا و كندتر بودن و تشخيص‌هاي اشتباه زياد و هشدارهاي بي‌مورد به كاربران از معايب آن نسبت به روش قبل مي‌باشد.

قابل ذكر است در اين روش نيز در صورتي كه بدافزار جديد رفتاري متفاوت و جديد از خود نشان دهد كه به حافظه آن اضافه نشده باشد آنتي‌ويروس قادر به شناسايي بدافزار نيست.

·         استفاده از Sandbox
از ديگر روش‌‎هاي تشخيص ويروس، استفاده از Sandbox است كه از يك سيستم شبيه‌سازي شده استفاده مي‌كند و پس از پايان اجراي برنامه‌ها، تغييراتي كه ممكن است نشان ‌دهنده ويروس باشد مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد.

·         استفاده از فناوري ابري
اين نوع آنتي‌ويروس‌ها مبتني بر محاسبات ابري مي‌باشند كه برنامه يا فايل‌ها را به يك شبكه ابري كه داراي چندين آنتي ‌ويروس و ابزار تشخيص بدافزار است ارسال مي‌كند و در آنجا با استفاده از تشخيص ‌دهنده‌هاي متفاوت مشخص مي‌شود كه فايل يا برنامه مذكور امن است يا خير.

مكانيزم مورد استفاده آنتي‌ويروس‌هاي معتبر امروزي
به دليل اينكه هركدام از روش‌هاي فوق داراي مزايا و معايبي مي‌باشد اكثر آنتي‌ويروس‌هاي معتبر سعي مي‌كنند از تركيب روش‌هاي فوق براي شناسايي و پاكسازي ويروس‌ها استفاده نمايند تا ميزان اثرگذاري را افزايش دهند.

ويژگي‌هاي يك آنتي‌ويروس خوب
چند مورد از ويژگي‌هاي يك آنتي‌ويروس خوب عبارت‌اند از:

موتور جستجوي قوي و استفاده از موثرترين روش‌هاي تشخيصي
همانطور كه گفته شد هسته مركزي يك آنتي‌ويروس موتور جست‌و‌جو آن مي‌باشد بنابراين يك آنتي‌ويروس خوب بايد از يك موتور جست‌و‌جو قوي و همچنين تركيبي از روش‌هاي تشخيص بدافزار براي شناسايي بهتر و كارآمدتر استفاده كند.

ديتابيس (Database) قوي و به روزرساني‌هاي منظم
يكي از ويژگي‌هاي آنتي‌ويروس خوب برخورداري از بانك اطلاعاتي قوي و به‌روزرساني منظم ديتابيس آن است تا در برابر بدافزارهاي جديد موثر واقع شود. قابل ذكر است كاربران نيز موظف به تهيه نسخه قانوني همراه با لايسنس معتبر مي‌باشند.

آنتي‌ايكس
به اين معناست كه يك آنتي‌ويروس داراي قابليت آنتي‌اسپم (Anti-Spam)، آنتي‌ورم (Anti-Worm)، آنتي‌فيشينگ (Anti-Fishing)، آنتي‌تروجان(Anti-Trojan) و يك فايروال (Firewall) خوب باشد كه در حال حاضر اكثر كمپاني‌هاي توليدكننده تقريبا كليه محصولات خود را در قالب يك محصول آنتي‌ايكس ارائه مي‌دهند.

سرعت اسكن مناسب و فشار كم بر روي سيستم
يك آنتي‌ويروس خوب بايد از پردازنده به حد معقولي استفاده كند (باركاري پردازنده را بيش از حد بالا نبرد)  و سرعت مناسبي در اسكن‌ كردن فايل‌ها داشته باشد تا كاربر پس از چند بار اسكن‌ كردن احساس خستگي نكند.

توان بالا در پاكسازي بد‌افزارها
از ويژگي‌هاي مهم آنتي‌ويروس‌ها، قدرت حذف و پاكسازي ويروس‌هايي مي‌باشد كه سيستم را آلوده كرده‌اند و يكي از نكات مهم در اين باره، داشتن قابليت اسكن سيستم در وضعيت Boot  مي‌باشد.

عدم‌نمايش هشدارهاي غلط
يكي از دلايلي كه باعث بي‌اعتمادي كاربران به آنتي‌ويروس مي‌شود، نمايش هشدارهاي غلط است.

امكان آپديت بصورت آفلاين
به‌روزرساني آفلاين پايگاه‌ داده‌ها درصورتي كه دسترسي به اينترنت وجود نداشته باشد يكي از ويژگي‌هاي خوب آنتي‌ويروس به شمار مي‌رود.

 مشاورين ما در مديران امن نگار پارتاك شما را در انتخاب و خريد آنتي ويروس مناسب همراهي مي‌كنند.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ فروردين ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۲۴:۰۱ توسط:حسن لاچيناني موضوع: نظرات (0)