امن نگار امن نگار .

امن نگار

معرفی انواع روش های پشتیبان گیری از اطلاعات سرور و شبکه

Backup Server چیست

با گذر زمان شرکت‌ها و سازمان‌ها با حجم غیر قابل کنترل داده‌ها و اطلاعات مواجه می‌شوند که دسته‌بندی و سامان دهی این اطلاعات روزبروز سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌شود. پشتیبان‌گیری (Backup Server) از اطلاعات و اسناد در زمان حال از مهم‌ترین موارد یک شرکت یا سازمان است در واقع ادامه کار شرکت‌ها و سازمان‎‌ها در صورت از بین رفتن اسناد و اطلاعات با مشکل بزرگی مواجه خواهند شد. متاسفانه بیشتر شرکت‌ها به این امر آشنایی ندارند و در شرایطی که اطلاعات هارد سرور خود را به دلایل مختلفی از جمله، حمله باج افزار یا نوسان برق از دست می‌دهند به اهمیت پشتیبان‌گیری پی می‌برند. در صورتی که می‌توانید با بهره‌گیری از یک تیم مشاوره و پشتیبانی و ارزیابی محیط شبکه و نوع سرویس‌های موجود و هسته اطلاعات در شبکه و پیاده سازی اصولی Backup Server از بروز این مشکل جلوگیری کنید. برای بک آپ گرفتن راهکارها و روش‌های متعددی وجود دارد. نکته حائز اهمیت در پشتیبان‌گیری از سرور چه ساعتی و چند بار در روز هفته یا ماه Backup گرفتن است که این مورد بستگی به درجه اهمیت اطلاعات و نوع و جنس دیتا و نیاز مشتری است .

جالب است بدانید طبق گزارش منتشر شده سایت CloudWards از عمده دلایل از دست رفتن اطلاعات، مواردی مانند مشکلات و خرابی‌های سخت افزاری یا سیستمی (۴۴ درصد) و خطای انسانی (۳۲ درصد) همچنین خرابی نرم افزار (۱۴ درصد) و ویروس های کامپیوتری (۷ درصد) است.

اهمیت محل ذخیره Backup در چیست
موقعیت جغرافیایی برای محل نگهداری Backup با توجه به قوانین کشورها اهمیت خیلی زیادی دارد. اغلب شرکت‌ها و سازمان‌ها، بخصوص در صنعت‌های مهم که قوانین بسیار پیچیده و سختگیرانه‌ای دارند و نیاز به ذخیره اطلاعات شخصی کاربران دارند در این شرایط این سازمان‌ها اجازه ذخیره اطلاعات سازمان خود را در خارج از کشور را ندارند.

چند نمونه از روش‌های پشتیبان‌گیری 
·Full Backup
از معمول‌ترین رو‌ های پشتیبان‌گیری از SQL Server روش Full Backup است که اصطلاحا به آن Database Backup هم می‌گویند. در این روش از Database موجود به همراه Transaction Logهای موجود در آن Backup می‌گیرند در این روش به سرعت می‌توانید اطلاعات خود را بازیابی (Recover) نمایید. و در آخر تمامی اطلاعات در یک فایل بکاپ قرار می‌گیرند و بصورت یکجا بازیابی می‌شوند.

·Differential Backup
از دیگر روش‌های مرسوم  پشتیبان گیری Differential است. در این روش، فقط از تغییراتی که در Database بعد از آخرین Backup  صورت گرفته استBackup  گرفته می‌شود. بهتر است بدانید اگر از مد نظر سازمان هنوز  Backup نگرفته باشید، اولین بار که به روش Differentialپشتیبان‌گیری کنید از کل اطلاعات Database  پشتیبان گیری می‌شود. به زبان ساده وقتی شماFull Backup  و بعد یک Differential Backup بک آپ بگیرید اطلاعات در حال حاضر در Differential Backup سازمان تنها حاوی اطلاعاتی است که بعد ازFull Backup  تغییر کرده است. در شرایطی که نیاز است  Backupسرور خود را بازیابی یا Recovery نمایید، به راحتی با بازگردانی آخرین نسخه  Full Backup و تنها اطلاعات موجود در Differential Backup  را بازیابی کنید تا اطلاعات سازمان شما به طور کامل بازیابی شوند.

 در این روش  Backup  فقط از اطلاعاتی انجام می‌شود که نسبت به آخرینBackup  تغییر کرده‌اند. در نتیجه در این روش اولین Backup  اطلاعات یک Backup  کامل خواهد بود. دومین Backup  شامل اطلاعاتی است که تغییر کرده‌اند. در سومین پشتیبان‌گیری اطلاعاتی که نسبت به Backup  اول تغییر کرده‌اند ذخیره می‌شود و به همین ترتیب ادامه خواهد یافت. در این روش  Backupنسبت به روش Full زمان کمتری صرف می‌شود همچنین مقدار فضای ذخیره سازی کمتری مورد نیاز است. ولی زمان بازیابی اطلاعات در این روش نسبت به  پشتیبان گیری کامل بیشتر است. از طرفی برای بازیابی اطلاعات در این روش باید پشتیبان گیری کامل و آخرین Backup  گرفته شده را داشته باشیم و از ترکیب این دو Backup  بروز را به دست خواهیم آورد.

·Transaction Log Backup
اگر Recovery Model پایگاه داده‌های سازمان شما در حالت Full یا Bulk-Logged قرار داشته باشد در این صورت شما می‌توانید از Transaction Log خود نیز Backup تهیه نمایید. اگر شما در ساختار خود Transaction Log Backup را دیده باشید و به همراه آن Full Backup نیز داشته باشید این امکان را دارید تا چیزی شبیه به Restore Point ویندوز را برای SQL  سرور ایجاد نماید به زبان ساده‌تر اگر شخصی بصورت تصادفی کلیه اطلاعات موجود درDatabase های شما را حذف کرد، شما می‌توانید با استفاده از Backup ها اطلاعات را به حالت قبل از حذف اطلاعات بازیابی نمایید.

تنها گزینه منفیLog Backup ها این است که اگر Recovery Model شما به حالت Bulk-Logged  تعیین شده باشد شما برای بازیابی میبایست تمامیTransaction Log های موجود را بازیابی کنید.Log Backupها در اصل همان Transaction Log Backup ها هستند.  این مدل Backup به شما این امکان را می‌دهد که از بخش فعالTransaction Log ها  پشتیبان‌گیری کنید.

در زمانی که از اطلاعات خود  Full یا Differential Backup می‌گیرید، Transaction Log Backup  همه اطلاعاتی که بعد از اینBackup ها ایجاد شده است را هم  پشتیبان گیری می‌کند. زمانیکه دستور گرفتن Transaction Log Backup صادر شد فضایی که توسط Transaction Log ها اشغال شده بود آزاد و می توان از آن برای سایر فرآیند های سیستم استفاده کرد اما اگر شما Transaction Log Backup نگیرید حجم این Log ها همینطور اضافه خواهد شد.

چند مزیت تهیه Backup از اطلاعات
·حفاظت در برابر قطعی برق و بلایای طبیعی
در بعضی موارد، کامپیوترها و تجهیزات ذخیره سازی مانند سرور و storage در معرض آسیب‌هایی قرار خواهند گرفت که کنترل آنها از دست شما خارج است مثل طوفان، خاموشی‌های تصادفی و قطع برق که امکان تخریب درایوهای ذخیره سازی را ایجاد می‌شود. بهترین راه حل، تهیه Backup  از اطلاعات به صورت منظم یا اجازه به سیستم برای پشتیبان‌گیری به صورت خودکار می‌باشد. دیگر نگران قطعی برق و از دست رفتن اطلاعات مهم خود نخواهید بود. در نتیجه دیگر نیاز نیست نگران از دست دادن اطلاعات اساسی خود در شرایط غیر قابل پیش بینی باشید.

·حفاظت در برابر خرابی هاردیسک‌ها
دلایل متعددی هستند که منجر به خرابی hard drive می‌شود. برخی هارد دیسک‌ها در صورت فرسودگی یا آسیب دیدگی دچار نقص می‌شوند، در نظر داشته باشید که هارد دیسک ها در لحظه خراب نمی شوند بلکه این خرابی در طول زمان و به تدریج ایجاد می‌شوند. دلیل خرابی به وجود آمده مهم نیست، نکته حائز اهمیت از دست رفتن اطلاعات است.

·دسترسی سریع به پرونده‌ها و فایل‌ها
نکته حائز اهمیت در تهیه نسخه پشتیبان، سهولت در بازیابی فایل‌ها و داده‌ها است. هنگامی که از اطلاعات بکاپ می‌گیرید این امکان را دارید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به اطلاعات خود دسترسی پیدا کنید. اگر از سیستم ذخیره سازی cloud استفاده می‌کنید، دسترسی به اطلاعات سریع‌تر و از هر مکانی با اتصال به اینترنت امکان دسترسی به داده های مورد نظر را خواهید داشت.

·نصب آنتی ویروس با هدف جلوگیری از سرقت اطلاعات
حتما از تاثیرات مخرب ویروس‌های اینترنتی بر تجهیزات و اطلاعات آگاه هستید. تاثیر نفوذ ویروس‌ها تاثیرات مخربی دارد و ممکن است باعث از دست رفتن اطلاعات شما شود.استفاده از آنتی ویروس یکی از راه‌های کاهش خطر و تهدیدات ناشی از ویروس‌ها است. در نظر داشته باشید در کنار استفاده از آنتی ویروس حتما از اطلاعات خود Backup تهیه نمایید. چون فقط با این کار امنیت اطلاعات اساسی خود را تضمین می‌کنید.

·بازیابی در صورت خرابی سیستم عامل
بخش بزرگی از خرابی‌ها در کامپیوترها خرابی OS می باشد که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برخی Operating System ها به دلیل اختصاص  نامناسب فضای حافظه است و گاهی نتیجه خرابی نرم افزار یا خطاهای متعدد اپلیکیشن بدلیل گذشت زمان است. در هر صورت برای جلوگیری و به حداقل رساندن هزینه های گزافی که خرابی سیستم عامل تحمیل می‌کند تهیهBackup  از اطلاعات ضروری است.

از آنجایی که امروزه به تجهیزات و اطلاعات خود وابسته هستید ضروری است که از اطلاعات خود یک نسخه نه بلکه چندین نسخه  به روش های مختلف، Backup تهیه نمایید. کارشناسان ما در مدیران امن نگار پارتاک با تجربه ای درخشان و طولانی شما در انجام این مهم همراهی و کمک خواهند نمود.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ فروردین ۱۴۰۱ساعت: ۰۸:۲۵:۰۲ توسط:حسن لاچینانی موضوع: نظرات (0)