امن نگار امن نگار .

امن نگار

سوئیچ SWITCH چیست‌ ؟

دراین مقاله‌ به تعریف سوئیچ و بررسی آن در‌شبکه می‌پردازیم، سپس انواع سوئیچ شبکه، کاربرد هر نوع سوئیچ، تفاوت‌ آنها ومزایای هرنوع سوئیچ را بررسی می‌کنیم.

سوئیچ چیست؟ انواع وکاربردهای سوئیچ
سوئیچ به سخت‌افزار‌ی گفته می‌شود که وظیفه تبادل اطلاعات‌ واتصال کامپیوترها و دیوایس‌ها را برعهده دارد.

وظایف سوئیچ در شبکه چیست؟ سوئیچ به‌ عنوان یک کنترل عمل می‌کند و به دستگاه‌های موجود در شبکه امکان ‌می‌دهد تا به طورموثربا یکدیگرارتباط برقرارکنند.

به زبان ساده، سوئیچ ابزاری برای اتصال واشتراک گذاری دستگاه‌های مختلف تحت شبکه است وبه سادگی امکان انتقال داده به دستگاه مورد نظر فراهم می‌شود.

عملکرد سوئیچ چگونه است
اطلاعات درشبکه به صورت بسته داده و فریم جابه‌جا می‌شود وهرفریم شامل اطلاعاتی مانند آدرس مبدا و‌‌آدرس مقصد است.

سوئیچ با توجه به مک آدرس موجود درقسمت مقصد درفریم، پورت مقصد را تشخیص می‌دهد و‌بسته داده را به همان پورت می‌فرستند. همان طورکه می‌دانیم مک آدرس‌ هر دستگاهی منحصربه فرد و مختص به همان دستگاه است. پس سوئیچ با داشتن مک آدرس مقصد، داده را به صاحب آن می‌رساند.

از جمله مزایای سوئیچ :
1.برقراری ارتباط بین چندین دستگاه به طور مستقیم و هوشمند.

2.برقراری ارتباط با سرعت خیلی بالا.

3.توانایی کنترل و مدیریت عملکرد کاربران .

4.توانایی کنترل پهنای باند مصرفی کاربران .

5.توانایی جداسازی شبکه به بخش‌های کوچکتر و مشخص کردن نحوه دسترسی افراد.

انواع سوئیچ شبکهNETWORK SWITCH
سوئیچ ماژولار Modaler Switches
سوئیچ Poe
سوئیچ مدیریتی Managed
سوئیچ دیتاسنتری
1.سوئیچ ماژولار Modaler Switches
سوئیچ  ماژولار معمولا در کیس‌های بزرگ عرضه می‌شوند و با افزودن هرماژون امکان افزودن پورت و افزودن کاربر فراهم می‌شود.

این سوئیچ‌ها از سوئیچ  Fixed گران‌تر است و درشبکه‌های بزرگ مثل دیاسنترها وشبکه‎‌های سازمانی بزرگ کاربرد دارند.

بر خلاف سوییچ Fixed سوئیچ ماژولار با افزودن ماژول روی کیس قابل توسعه و ارتقا است، یعنی می‌تواند پورت‌های بیشتری به آنها اضافه کرد و کارایی بیشتری از آنها توقع داشت.

2.سوئیچ Poe
عبارت Poe مخفف Power over ethernet ومنظورازآن، تکنولوژِی انتقال برق روی کابل اترنت است.سوئیچ Poe نوعی سوئیچ شبکه است که فناوری Poe را به صورت بومی پشتیبانی می‌کند. وقتی تجهیزات به سوئیچ Poe متصل می‌شوند، سوئیچ Poe برر‌سی می‌کند که آیا آن تجهیزات نیز با Poe سازگاری دارند یا نه اگر سازگار بود به طور خودکار به آن‌ها برق می‌دهد.

سوئیچ Poe از مهم‌ترین دستگاه‌‎های شبکه هستند که می‌توانند برق برخی از تجهیزات تحت شبکه را تامین کنند.

مزایای سوئیچ Poe:
صرفه جویی درزمان وهزینه
انعطاف پذیری
ایمنی
اطمینان پذیری
مقیاس پذیری
3.سوئیچ مدیریتی Managed
سوئیچ‌های مدیریتی امکان کنترل بیشتری روی شبکه وترافیک عبوری ازآن فراهم می‌کنند. مدیران شبکه یا کاربران می‌توانند ازطریق مختلفی مانند ترمینال خط فرمان، پروتکل SNMP، پنل مدیریتی گرافیکی وغیره از نزدیک و دور روی یک سوئیچ مدیریتی نظارت داشته وآن را پشتیبانی کنند.

سوئیچ‌های مدیریتی بسیار شبیه به سرورهای خصوصی مجازی هستند که در آن شما توانایی پیکربندی، مدیریت دستگاه‌هایی که باعث Down شدن می‌شوند را دارید. سوئیچ‌های مدیریتی به شما کمک می‌کنند تا شما کنترل بهتری برروی ترافیک عبوری در شبکه LAN داشته باشید و انتخاب‌ها و کنترل حرفه‌ای تری برآن داشته باشید. این نوع سوئیچ‌ها تمامی مشخصات و قابلیت‌های سوئیچ‌های غیرقابل تنظیم را دارا می‌باشند وعلاوه برآن توانایی تنظیم کردن، مدیریت کردن و مانیتور کردن را نیز دارا می‌باشد.

تمام این صحبت‌ها برای یک کاربرخانگی به این معنی است که می‌تواند ترافیک و پهنای‌باند شبکه را برای یک دستگاه خاص (تلویزیون یا کنسول بازی) اولویت‌بندی کند و سرعت و کیفیت شبکه برای آن دستگاه بیشتر و بهتراز دیگر دستگاه‌ها باشد

ویژگی‌های مهم سوئیچ مدیریتی
سوئیچ‌های مدیریتی امکان کنترل بیشتری روی شبکه و ترافیک عبوری ازآن فراهم می‌کنند. مدیران شبکه یا کاربران می‌توانند از طریق مختلفی مانند ترمینال خط فرمان، پروتکل SNMP، پنل مدیریتی گرافیکی وغیره از نزدیک و دور روی یک سوئیچ مدیریتی نظارت داشته و آن را پشتیبانی کنند..

سوئیچ‌های مدیریتی دارای تمام ویژگی‌های یک سوئیچ غیرمدیرتی هستند وعلاوه براین توانایی پیکربندی، مدیریت و نظارت برشبکه شما را دارند. بنابراین سوئیچ‌های مدیریتی به شما کمک می کند تا نظارت کنید وتصمیم بگیرید که چه کسانی باید به شبکه شما دسترسی داشته باشند وکنترل بیشتری از جریان داده‌ها را از طریق شبکه شما به شما می‌دهند..

تمام این صحبت‌ها برای یک کاربرخانگی به این معنی است که می‌تواند ترافیک و پهنای‌باند شبکه را برای یک دستگاه خاص (تلویزیون یا کنسول بازی) اولویت‌بندی کند و سرعت و کیفیت شبکه برای آن دستگاه بیشترو بهترازدیگردستگاه‌ها باشد.

Qos-Quality
شامل اولویت دهی به ترافیک شبکه است، که با اختصاص اولویت بالاتربه ترافیک مهم تراست.

این کار منجربه افزایش کارایی شبکه می‌شود.

LANs-Virtual
VLANها امکان گروه بندی دستگاه‌ها را به صورت منطقی می‌دهد تا ترافیک را بین این گروه‌ها ایزوله کند، حتی اگرترافیک در یک شبکه فیزیکی رد و بدل شود.

این کار باعث کاهش ترافیک غیرضروری درشبکه می‌شود.

Port mirroring
مانتورینگ پورت در تشخیص خطا ومشکل درشبکه استفاده می‌شود.

4.سوئیچ دیتاسنتری
سوئیچ‌های دیتاسنتری قابلیت‌های مخصوصی دارند تا بتوانند کارایی و سرعت خیلی بالا، ظرفیت بیشتر در پورت، امنیت، QoS و باقی را فراهم کنید. بهترین نمونه از سوئیچ های دیتاسنتری سوئیچ سیسکو سری Nexus می‌باشد. با این سوئیچ‌ها می‌توانید مجازی سازی و مفهوم SDN – Software  Defined Network را به سهولت پیاده کنید.

سوئیچ‌های Nexus نسل جدید سوئیچ‌های دیتاسنتری سیسکو هستند که معماری و سیستم عامل آن با سوئیچ‌های سنتی کاتالیست متفاوت است این سوئیچ‌ها زیرساخت‌های شبکه‌ای دیتاسنتر را مانند پیاده سازی Cisco ACI تکمیل می‌کنند. سوئیچ Nexus 2000 سیسکو (N2k) که به سوئیچ‌های FEX معروف است، برای ارائه‌ی مدل‌های انعطاف پذیری برای گسترش دیتاسنتر و رفع نیازهای رو به افزایش سرورها از تکنولوژی FEX استفاده می‌کنند.

سوئیچ های Nexus مخصوص دیتاسنتر و مراکز داده

سوئیچ نکسوس 9000 ( Cisco Nexus 9000 )
سوئیچ نکسوس 7000 ( Cisco Nexus 7000 )
سوئیچ نکسوس 5000 ( Cisco Nexus 5000 )
سوئیچ نکسوس 3000 ( Cisco Nexus 3000 )
سوئیچ نکسوس 2000 یا FEX
مهم‌ترین ویژگی که در این سوئیچ‌ها این است که پروتکل STP (Spanning Tree Protocol) حذف شده است و می‌توان از ظرفیت تمام لینک‌ها در بین سوئیچ‌ها استفاده نمود. STP پروتکل و تکنولوژی است که با بلاک کردن تعدادی لینک بین سوئیچ های سیسکو، از بروز loop در شبکه جلوگیری می‌کنند در حالی که ما در این حالت تعدادی از لینک‌های با ارزش بین سوئیچ‌ها از بین می‌رود. این سری از سوئیچ‌ها برای اضافه کردن پورت‌های access و server به یک دیتاسنتر، راهکار کم هزینه و انعطاف پذیری است. سوئیچ‌های Nexus 5000، Nexus 7000، Nexus 9000 می‌توانند parent سوئیچ‌های N2k باشند. با استفاده از تکنولوژی FEX، تمام پیکربندی‌ها و مدیریت دستگاه در سوئیچ parent انجام می‌شود. در واقع سوئیچ N2k به همراه تکنولوژی FEX به عنوان remote line card سوئیچ parent عمل می‌کنند. همانند line card ها در سوئیچ 6500 سیسکو بوده و عملکردی شبیه آنها دارند.با این تفاوت که این سوئیچ‌ها در بالای رک نصب می‌شود و وظیفه اتصال سرورها، تجهیزات ذخیره سازی و ... را دارند.

پلتفرم Nexus 2000 سیسکو بیش از 10 مدل ارائه می‌کند که از 24 پورت (1GE (Nexus 2224TP تا 48 پورت (1/10GE SFP/SFP+ (Nexus 2300 را شامل می‌شود. سیستم عامل این سری از سوئیچ‌های سیسکو NX-OS بوده و با سیستم عامل‌های قبلی سیسکو که IOS نام دارد متفاوت می‌باشد. مفاهیم و تکنولوژی‌های تازه‌ای در این سری از سوئیچ‌ها معرفی شده است که می‌توان به VXLAN ، vPC ، vDC و FEX اشاره نمود.

لازم به ذکر است شرکت مدیران امن نگار پارتاک  فعال در حوزه فروش ، نصب و راه اندازی انواع سوئیچ  میباشد . آماده همکاری  شرکت ها و سازمان ها می‌باشد.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ فروردین ۱۴۰۱ساعت: ۰۸:۵۷:۴۹ توسط:حسن لاچینانی موضوع: نظرات (0)