امن نگار امن نگار .

امن نگار

لینوکس چیست؟ مزایای استفاده از لینوکس،توزیع چیست؟

قطعا برای شما هم سوال پیش آمده که لینوکس چیست عبارت Linux از سال ۱۹۸۴ شناخته شده است .لینوکس بصورت متن باز یا همان Open Source  است که هسته یا Kernel آن به صورت رایگان قابل دسترسی و قابل توسعه است. Linux  از روی Unix توسعه داده‌اند همچنین این امکان را دارد تا برروی اغلب دستگاه‌ها نظیر کامپیوتر، لپ‌تاپ، موبایل، تبلت، notebook حتی کنسول‌های بازی نصب گردد. حتی می‌توانید لینوکس را بر روی Supercomputer ها نیز نصب و استفاده نمایید.

Kernel لینوکس در دهه‌های اخیر توسط کمپانی‌های مختلفی برای استفاده Desktop و Server ها توسعه داده شده‌اند. به این توسعه‌ها توزیع‌های لینوکس یا Linux Distribution  می‌گویند که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

در واقع لینوکس مانند ویندوز و مکینتاش است به طور تخصصی‌تر لینوکس یک رابط، بین نرم افزارها و سخت افزار کامپیوتر است هدف این است که نرم افزارها با سخت افزار‌های کامپیوتر در تعامل باشند. تصور کنید فلان برنامه اطلاعات خود را به واسطه سیستم عامل به CPU ارسال کرده بعد از پردازش دستاورد آن از طریق سیستم عامل به نرم افزار مورد نظر باز می‌گردد.

ویژگی‌های لینوکس چیست ؟

برتری و محبوبیت لینوکس نسبت به سیستم عامل‌های نظیر iOS و Mac OS Windows بدلیل ویژگی‌های خاص آن است برای مثال لینوکس به صورت Open Source ارائه شده است. به این معنا که هر کسی می‌تواند تغییرات مدنظر خود را اعمال و با نام خود منتشر کند. از دیگر مزیت‌های لینوکس در توزیع‌های (Distribution) مختلف با نام‌های تجاری مختلف نیز پشتیبانی می‌شود مانند توسعه UBUNTU یا Fedora است. از جمله ویژگی‌های Linux می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

اجرای چندین برنامه به صورت همزمان.
کار کردن چندیدن کاربر در یک زمان.
امکان اجرا روی اکثر CPU های موجود.
پشتیبانی از CPU های چند هسته ای‌ (SMP)

کاربرد لینوکس چیست؟
هسته Linux به عنوان یکی از محبوب‌ترین‌ها در شبکه‌ها استفاده می‌شود. به جرات می‌توان گفت 70% فایروال‌های مورد استفاده در شبکه‌های سراسر دنیا از Kernel لینوکس استفاده می‌کنند.

امنیت لینوکس به دلیل متن باز بودن این برنامه بسیار بالا است. در نتیجه برای سازمان‌هایی که نیاز به امنیت بالای دارند بسیار کاربردی است.

از دیگر کاربرد‌های لینوکس می‌توان به تطبیق آن با اندروید اشاره نمود که از آن‌ برای افزایش سرعت و کارایی نوت بوک‌ها استفاده می‌شود.

لینوکس از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است که در ادامه به آن می‌پردازیم:
 Bootloader نرم‌افزاری است که مسئولیت فرآیند بوت (Boot Process) کامپیوتر را بر عهده دارد. اغلب کاربران فقط به صفحه‌ی ورود (Splash Screen) توجه می‌کنند که در ابتدا نمایش داده می‌شود و در آخر به Kernel می‌رسد.
Kernel یا هسته، بخشی از کل Linux  است که به آن “لینوکس” گفته می‌شود. هسته اصلی سیستم و پردازنده (CPU)است، حافظه و دستگاه‌های جانبی (Peripheral Devices) را مدیریت می‌کند.در اصل هسته پایین ترین سطح Linux می‌باشد.
 Init System  یا سیستم اولیه، یک زیرسیستم برای بوت‌استرپ کردن (Bootstrap) فضای کاربر است در واقع نقش مدیریت Daemonها را بر عهده دارد. از جمله پراستفاده‌ترین سیستم‌های  init، systemd  است. وقتی بوتینگ (Booting) اولیه از بوت‌لودر رد می‌شود، این سیستم init است که در مرحله بعد فرآیند بوت را مدیریت می‌کند.
Daemons سرویس‌های پس‌زمینه‌ای (Background Service) مانند پرینت، صدا، زمانبندی هستند که در هنگام بوت شدن سیستم یا پس از لاگ (Log) ورود به صفحه‌ی Desktop  راه‌اندازی می‌شوند.
Graphical Server سرور گرافیکی است که موارد گرافیکی را روی مانیتور نمایش می‌دهد. معمولاً به آن X server یا X می‌گویند.
Desktop Environment محیط دسکتاپ این همان قسمتی است که کاربران با آن بیشترین تعامل را دارند. محیط‌های دسکتاپ مختلفی وجود دارند که می‌توان انتخاب نمود(GNOME، Cinnamon، Mate، Pantheon، Enlightenment، KDE، Xfce ) هر محیط دسکتاپ دارای برنامه‌های داخلی مانند مدیریت فایل و گالری، ابزار پیکربندی، مرورگرهای وب و بازی است.
Application محیط‌های Desktop  مجموعه‌ای کامل از برنامه‌ها را برایتان فراهم می‌کنند. لینوکس نیز مانند ویندوز و Maغیر مجاز می باشد، هزاران هزار نرم‌افزار با کیفیت ارائه می‌دهد که به سادگی می‌توانید جستجو و نصب نمایید. توزیع‌های رایج‌تر Linux ابزارهایی شبیه App Store دارند که دسترسی به اپلیکیشن‌ها و نصب‌ راحت‌تر شده است.
توزیع چیست؟
انواع توزیع لینوکس به اختصار(distro)یک Kernel  است که از یک مجموعه نرم‌افزاری بر اساس هسته لینوکس و اغلب یک سیستم مدیریت بسته‌ای ساخته شده است. کاربران Linux معمولاً با بارگیری یکی از توزیع‌های لینوکس، Kernel خود را راه اندازی می‌کنند.

توزیع معمولی لینوکس شامل هسته (Kernel ) لینوکس، ابزارها و کتابخانه‌های GNU، نرم‌افزار اضافی، اسناد و مدارک، یک سیستم پنجره‌ای، یک مدیر پنجره و یک محیط دسکتاپ است. به نسخه‌های مختلف لینوکس توزیع Distribution یا “Distros” گفته می‌شود.
این امکان وجود دارد که تقریباً همه‌ی نسخه‌های لینوکس را رایگان دانلود نمایید، روی فلش ذخیره و سپس روی هر تعداد دستگاه که نیاز دارید نصب نمایید.

در ادامه به تعدادی از توزیع‌های معروف لینوکس اشاره می‌کنیم:

LINUX MINT
MANJARO
DEBIAN
UBUNTU
ANTERGOS
SOLUS
FEDORA
ELEMENTARY OS
OPENSUSE
هر کدام از توزیع‌ها بعد از نصب ظاهر دسکتاپ متفاوتی دارند. برخی دارای واسط‌های کاربری User Interface بسیار مدرن و جذاب هستند مانند GNOME و Pantheon و تعدادی محیط‌های دسکتاپ سنتی را مانند OPENSUSE نیز در دسترس هستند.

تعدادی از توزیع‌های سرور رایگان هستند مانند Ubuntu Server و Centos و برای استفاده از بعضی توزیع‌ها باید هزینه‌ پرداخت شود مثل Red Hat Enterprise Linux و SUSE Enterprise Linux.
لازم به ذکر است که نسخه‌های پولی دارای پشتیبانی هم هستند.

 

تفاوت لینوکس با سیستم عامل های دیگر چیست؟
linux از بسیاری جهات شبیه سیستم عامل‌های موجود که هر روزه با آنها کار می‌کنیم هست، مثل ویندوز، Maغیر مجاز می باشد یا IOS. لینوکس نیز دارای رابط گرافیکی است مانند نرم افزاری‌هایی که هرروز با آنها کار می‌کنید. همچنین دارای امکاناتی از قبیل پردازنده های کلمه، ویرایشگر عکس، ویرایشگر فیلم و دیگر قابلیت‌‌ها است. در آخر اگر از رایانه یا دستگاه‌های الکترونیکی متفاوتی استفاده می‌کنید و مشکلی ندارید، می‌توانید از لینوکس نیز استفاده نمایید.

با تمام این تعاریف از بسیاری جهات با دیگر سیستم عامل‌ها متفاوت است. اولین و مهم‌ترین تفاوت، یک نرم افزار منبع باز است. کدی که برای ایجاد نرم افزار لینوکس استفاده می شود رایگان است و برای مشاهده، ویرایش برای کاربران در دسترس است. یعنی به راحتی می‌توانند تغییرات دلخواه را در آن ایجاد کنند.

در نتیجه اگر قابل اعتماد، امن‌ بودن پلتفرم برای PC و سرور برای شما حائز اهمیت است، تنها کافی است در توزیع‌های موجود لینوکس به دنبال توزیع مناسب خود باشید. کارشناسان تیم امن نگار در انتخاب توزیع مناسب شما و راه اندازی لینوکس در کنار شما هستند.

 


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ فروردین ۱۴۰۱ساعت: ۱۱:۲۰:۰۸ توسط:حسن لاچینانی موضوع: نظرات (0)