امن نگار امن نگار .

امن نگار

VoIP چیست ؟ چه مزایا و امکاناتی دارد

VoIP چیست ؟ یکی از مفیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا را می‎‌توانیم VoIP یا سیستم تلفنی مبتنی بر شبکه معرفی کنیم. در دنیای امروز که اکثر کسب و کارها در حال تغییر هستند تلفن‌های ویپ می‌توانند تاثیر بسزائی در پیشرفت و بهره‌وری سازمان‌ها و همچنین صرفه جوئی در هزینه‌ها داشته باشند. در این مقاله قصد داریم به ویپ چیست و مزایا و نحوه کار ویپ بپردازیم پس با ما همراه باشید.

VoIP چیست 
VoIP مخفف کلمه Voice over Internet Protocol به معنی انتقال صوت با استفاده از اینترنت است. در واقع ویپ با استفاده از اینترنت به شما امکان برقراری تماس یا دریافت تماس تلفنی را می‌دهد.

 برخلاف تلفن‌های قدیمی که از تعداد زیادی کابل و سیم‌های مسی استفاده می‌شد تلف‌های ویپ با استفاده از پهنای باند اینترنت تماس‌های تلفنی را به داده تبدیل کرده و از طریق اینترنت ارسال می‌نماید.

برای برقراری تماس شما می‌توانید از تمامی دستگاه‌های که قابلیت اتصال به اینترنت را دارند استفاده کنید مثل تلفن همراه، تبلت، لپ تاپ این امر سبب کاهش هزینه خرید تجهیزات نیز می‌شود.یکی از اصلی‌ترین دلایل انتخاب تلفن تحت شبکه VoIP برای سازمان‌ها و شرکت‌ها افزایش بهره‌وری و عملکرد کسب و کار می‌باشد. به طور مثال درصورتیکه خارج از سازمان بودید همچنان می‌توانید با شماره تلفن شرکت با مشتریان در ارتباط باشید و تماس‌های خود را دریافت و پاسخگو باشید، همچنین قابلیت کنفرانس ویدئویی، فکس آنلاین و صندوق صوتی مجازی را دارد.

مزایا و معایب VoIP چیست 
تلفن ویپ به شما مزایا و امکانات بسیاری ارائه می‌دهد که باعث تسریع و کیفیت پاسخگویی همچنین افزایش رضایت مشتریان می‌شود. مثلا قبل از برقراری ارتباط با سازمان پیامی شامل راهنمایی و اطلاعات بخش‌های مختلف پخش خواهد شد، یا درصورتیکه خارج از ساعت کاری تماسی گرفته شود، ساعت کاری سازمان شما و خدمات اعلام می‌گردد. از جمله مزایای ویپ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ضبط مکالمه
صندوق صوتی
دسترسی با softphone
ثبت دفترچه تلفن
قابلیت گزارش گیری از تماس‌ها
مقیاس پذیری بالا
انتقال تماس‌ها یا Call Forwarding
همگام سازی با نرم افزار CRM
سیستم تلفن گویا یا IVR
مسیریابی تماس‌ها
توزیع اتوماتیک تماس‌ها یا ACD
امکان جابجایی خط تلفن
پشتیبانی 24 ساعته
کیفیت صدا
از جمله معایب ویپ می‌توانیم تنها به چند گزینه اشاره کنیم :
همگام نبودن با تلفن‌های قدیمی و سنتی
نیاز مداوم به اینترنت
نحوه ارتباط تلفن voip چگونه است 
در مرحله اول تلفن ما در شبکه داخلی شرکت با کابل LAN به روتر یا سوئیچ وصل می‌شود.

در مرحله دوم هنگامی که اصطلاحا شماره تلفنی را می‌گیرید تلفن شما برای سیستم ویپ مشخص می‌کند با چه شماره ای تماس برقرار کند.

در مرحله سوم مدیریت تماس بین مبدا و مقصد توسط ویپ انجام می‌گیرد.

در آخرین مرحله تلفن ویپ صداهای مبدا را به بسته تبدیل می‌کند و بسته‌های ارسالی از مقصد را برای شما تبدیل به صدای شنیداری می‌کند.

معرفی محبوب ترین نرم افزار های VoIP
 نرم افزار Asterisk :
نرم افزار Asterisk در واقع بنیان گذار و از جمله اولین‌ سیستم‌های تلفنی ویپ و PBX است که توسط ِDigium به صورت رایگان به بازار معرفی شده است. در حقیقت برای استفاده از  PBX  در شبکه نیاز به یک سرور نرم افزاری است  در اینجا asterisk  اینکار را انجام می‌دهد.

نرم افزار Free PBX :
این محصول در سال 2004  عرضه شد و در سال 2015 شرکت سنگوما به عنوان پشتیبان دهنده و توسعه دهنده رسمی این پلتفرم راسپیگان را معرفی کرد.

Free PBX   نقش یک رابط کاربری و گرافیکی تحت وب برای asterisk را دارد و امکانات بیشتری به نسبت asterisk دارد و ظاهر گرافیکی بسیار ساده‌ای برای کاربر به ایجاد کرده است.

نرم افزار  Elastix :
Elastix  یک سیستم تلفنی مبتنی بر Asterisk است و به عنوان محبوب‌ترین سیستم متن باز شناخته می‌شود. این نرم افزار مجموعه‌ای از برنامه‌ها و ابزارهایی است که بعد از ترکیب ، یک IP PBX کامل و جامع را پدید آورده است. Elastix  یک سیستم ارتباطی و مرکز تلفنی کامل و جامع است که با بیشتر سخت افزارها، نرم افزارها و تجهیزات ارتباط تلفنی سازگار است. الستیکس دارای یک رابط گرافیکی ساده و تحت وب می‌باشد که می‌توانید به راحتی از آن استفاده کنید. باتوجه به امکانات ویژه ای که سیستم الستیکس دارد می توانیم از آن بعنوان یک منشی تلفنی دیجیتال ساده برای شرکت‌های کوچیک یا مرکز تماس کامل و پیشرفته برای سازمان‌های بزرگ استفاده کرد.

نرم افزار Issable :
نرم افزار الستیکس در سه نسخه ۲٫۵،MT  و ۴ عرضه شد در سال ۲۰۱۶ الستیکس به شرکت ۳CX  واگذار شد و به دنبال آن پروژه الستیکس با هسته استریسک متوقف شد. نسخه ۵ الستیکس با هسته ۳CX  متن‌باز و رایگان نبود و نسخه‌های ۴ و MT حذف شدند ولی نسخه ۲٫۵ همچنان قابل‌دسترس است. در حال حاضر پروژه elastix توسط تیمی تحت عنوان ایزابل Issabelدرحال ‌توسعه است.

نرم افزار ایزابل هم مانند سیستم الستیکس ازFreePBX  استفاده می‌کند. ایزابل تمامی امکانات مورد نیاز راه اندازی سیستم‌های VoIP را داراست. ایزابل رایگان و open source است که هسته تلفنی آنAsterisk  است. با استفاده از برنامه‌نویسی می‌توانید سیستم‌های مرکز تماس هوشمند را شخصی‌سازی و راه‌اندازی کنید. با نرم افزار Issabel  کلیه امکانات و قابلیت‌های پیشرفته سیستم مرکز تماس را خواهید داشت.

نرم افزار 3CX :
3CX  نرم افزاری است که تلفن‌های سخت افزاری معمولی را بروی سیستم عامل‌های ویندوز ، مکینتاش، لینوکس و حتی اندروید، بطور کامل و با تمام امکانات شبیه سازی می‌کند. با استفاده از این تلفن نرم افزاری (SOFTPHONE) دیگر نیازی به خرید تلفن‌های دیگر نیست این نرم افزار به تنهایی تمامی امکانات مورد نیاز برای برقراری تماس در داخل شبکه و یا خارج از شرکت را فراهم می‌کند. از نرم افزار 3CX  به‌ منظور تماس‌های تلفنی سیستم VoIP و مرکزتلفن‌های IP می‌توان استفاده کرد. 3CX  دارای قابلیت تنظیمات داخلی با پروتکل SIP است و بر روی سیستم‌های تلفنی استریسک و الستیکس و همچنین مرکز تلفن 3CX  قابل استفاده است.
کارکرد 3CX  به این صورت که پس از نصب روی سیستم عامل و معرفی شماره داخلی به آن، به مرکز تلفن ویپ یا IPPBX  متصل می‌شود و تمامی تنظیمات و اطلاعات سیستم مرکزی را دریافت کرده و پس از برقراری تماس با سیستم مرکز تلفن و انتقال تماس به داخلی مورد نظر، بعنوان یک گوشی تلفن عمل می‌کند و پاسخگویی به تماس از طریق این  SOFTPHONE  انجام می‌گیرد.

مدیران امن نگار پارتاک  با سابقه درخشان و تخصص بروز کارشناسان خود آماده ارائه کلیه خدمات ویپ اعم از مشاوره و بازدید از محل، فروش تجهیزات، نصب و راه اندازی و پشتیبانی در کوتاه ترین زمان ممکن در کنار شما همراهان گرامی می‌باشد.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ فروردین ۱۴۰۱ساعت: ۱۱:۰۶:۲۳ توسط:حسن لاچینانی موضوع: نظرات (0)