امن نگار امن نگار .

امن نگار

کابل شبکه چیست ؟

 

کابل شبکه چیست؟ کابل‌ها رسانه‌ای هستند که داده‌ها در آن جریان دارند و اطلاعات از دستگاهی در شبکه به دستگاه دیگری منتقل می‌شود. کابل شبکه یکی از تجهیزات پسیو شبکه و از پرکاربردترین ملزومات شبکه محسوب می‌شود که در مواردی کابل شبکه برای اتصال و انتقال داده و اطلاعات بین کامپیوترها و روترها و سوییچ‌ها و... استفاده می‌شود.

انواع کابل شبکه و کاربرد آن‌ها
کابل‌های ارتباطی شبکه انواع مختلفی دارند و انتخاب نوع مناسب کابل شبکه کاملا بستگی به توپولوژی و معماری سیستم دارد.

شناخت انواع کابل شبکه و دانستن درباره چگونگی ارتباط  آن‌ها با دیگر ویژگی‌های شبکه، به شما کمک می‌کند تا شبکه موفقی راه‌اندازی کنید. باید دانست که پیاده سازی دقیق و درست اولیه شبکه، شما را از ساعت‌ها عیب‌یابی سیستم معاف خواهد کرد.

نوع کابل چه در شبکه‌های محلی (LAN) و چه در شبکه‌های WAN نقش مهمی ایفا می‌کند، اما شما فقط  در کابل کشی شبکه خودتان تصمیم گیرنده هستید و کابل کشی WAN برعهده اپراتورها است.

انواع کابل شبکه از نظر جنس
کابل شبکه فیبرنوری
کابل شبکه مسی
·         کابل شبکه فیبرنوری
کابل فیبرنوری از شیشه ساخته شده و سیگنال‌ها را با پالس‌ها و امواج نوری منتقل می‌کند. کابل فیبرنوری در اتصالاتی که نیازمند سرعت بسیار بالا هستند کاربرد دارد. درمکان‌هایی که پهنای باند بالا لازم داریم مثل مراکز داده، و یا ظرفیت بالا نیاز داریم، مثل بیمارستان‌ها، فرودگاه‌ها و بانک‌ها، کابل فیبرنوری مناسب است، چون سرعت بسیار بالایی دارد و با حجم بالایی داده را انتقال می‌دهد.

انواع کابل فیبرنوری
Single Mode که در فواصل خیلی دور استفاده می‌شود.
MultiMode ظرفیت بالاتری دارد.
کابل شبکه مسی
سیم‌های مسی سیگنال‌ها را با استفاده از جریان الکتریکی و ولتاژمنتقل می‌کنند. کاربرد آن‌ها درسیم‌ کشی‌های کوتاه، مثل داخل داکت، کابل‌های Patch، بین کامپیوترها و وال پلیت‌ها و یا اتصالات اینترکانکت است.

انواع کابل مسی
کابل کواکسیال
کابل زوج سیم به هم تابیده
کابل کواکسیال:
کابل کواکسیال، قدیمی‌ترین کابل‌های شبکه است که بیشتر برای سیستم‌های انتقال تصویر و سیستم‌های مخابراتی مورد استفاده قرارمی‌گیرد؛ دلیل این امرهم بالا بودن پهنای باند بالای این نوع کابل‌ها است. اما امروزه دیگراین نوع کابل‌ها کاربرد گسترده‌ای ندارند، علت آن‌هم هزینه بالای آن‌ها در تولید و نصب، سرعت پایین و همچنین پشتیبانی نکردن از تجهیزات امروزی است که موجب شده به مراتب کمتر مورد استفاده قرار گیرند.

اما مقاوم بودن این نوع کابل‌ها در برابر نویز باعث شده تا در آنتن‌های آنالوگ و دیجیتال هم‌چنان استفاده شوند.

کابل زوج سیم به هم تابیده :
این نوع کابل‌ها را به نام (Cable Twisted Pair ) می‌شناسند که بیشترین کاربرد در بخش شبکه سازی را دارند.  کابل‌های Cable Twisted Pair برای متصل کردن انواع روتر و مودم به سیستم یا برقرای ارتباط با شبکه اینترنت کابلی از آن‌ها استفاده می‌کنیم .این نوع از کابل‌ها ساختار رشته‌ای دارند، به همین دلیل برای دسته بندی آن‌ها تعداد سیم‌های به کار رفته در ساخت آن را معیار قرار می‌دهند. این رشته سیم‌های درون کابل از جنس مس هستند و برای حفاظت بیشتر از آن‌ها روکش‌هایی از جنس‌ مختلف برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

انواع کابل زوج به هم تابیده
کابل Unshielded Twisted یا UTP
کابل Shielded Twisted Pair یا STP
کابل Unshielded Twisted یا UTP :
کابل Unshielded Twisted یا UTP که زوج به هم تابیده بدون شیلد است و نام استاندارد این نوع کابل شبکه U/UTP است.

ارزان‌ترین کابل از بین تمام انواع کابل شبکه، کابل شبکه U/UTP است چون هیچ شیلد و محافظی به دورسیم‌هایش ندارد، بنابراین در شبکه‌هایی که اهمیت داده خیلی مطرح نیست و هزینه مهم باشد، مورد استفاده قرار میگیرد.

کابل Shielded Twisted Pair یا STP :
کابل Shielded Twisted Pair یا STP که زوج به هم تابیده شیلد‌‌دار است و درشبکه‌های توکن رینگ و Gigabit Ethernet کاربرد دارد.

کابل شبکه STP بیشتر در محیط‌هایی که نویز بیشتری وجود دارد مورد استفاده قرار میگیرد، برای مثال کابل‌های شبکه که در معرض (نزدیک) کابل برق باشد و یا در کابل کشی فواصل طولانی مورد استفاده است.

در کابل‌های STP شیلدها به روش‌های مختلفی به دور سیم‌ها اعمال می‌شود F در نام کابل‌های STP بیانگر وجود فویل است و S بیانگر وجود شیلد یا محافظ بافته شده .فویل برای جلوگیری از نویز و شیلد برای تخلیه اثرات الکتریسیته ساکن به سیستم ارت، در ساختار کابل شبکه STP قرار می‌گیرد.

انواع کابل شبکه شیلد دار یا STP :
در کابل شبکه U/FTP یک فویل دور هرجفت سیم وجود دارد.
در کابل شبکه F/UTP یک فویل دور چهارجفت سیم یعنی کل سیم‌ها وجود دارد.
در کابل شبکه S/UTP یک شیلد دور چهارجفت سیم یعنی کل سیم‌ها وجود دارد.
در کابل شبکه SF/UTP یک شیلد و یک فویل، دور چهار جفت سیم یعنی کل سیم‌ها وجود دارد. به آن STP هم گفته می‌شود.
در کابل شبکه S/FTP یک فویل دور هرجفت سیم و یک شیلد دور چهارجفت سیم یعنی کل سیم‌ها وجود دارد.
در کابل شبکه F/FTP یک فویل دور هر جفت سیم و یک فویل دور کل سیم‌ها وجود دارد.
در کابل شبکه SF/FTP هم محافظ بافته شده و هم فویل دور سیم‌ها وجود دارد وهر جفت سیم هم فویل دارد. برای استفاده در شبکه‌هایی که امنیت و اهمیت بالا دارند استفاده می‌شود والبته گران ترین نوع کابل شبکه است.
استاندارهای رایج در انواع کابل شبکه زوج به هم تابیده :
کابل شبکه Cat3 UTP
کابل شبکه Cat4 UTP
کابل شبکه Cat5 UTP
کابل شبکه Cat5e UTP
کابل شبکه Cat6 UTP
کابل شبکه Cat6a UTP
کابل شبکه UTP Cat7
کابل شبکه Cat3 UTP :
کابل Cat3 UTP دارای ۴ جفت سیم مسی به هم تابیده است و اغلب در شبکه‎های توکن رینگ استفاده می‌شوند و تا سرعت ۱۰ Mbps را پشتیبانی می‌کنند. حداکثر پهنای باند در کابل Cat3 UTP برابر با ۱۶ مگاهرتز است.

کابل شبکه Cat4 UTP :
کابل Cat4 UTP دارای ۴ جفت سیم مسی به هم تابیده است و اغلب در شبکه‌های توکن رینگ استفاده می‌شوند و تا سرعت ۱۰ Mbps را پشتیبانی می‌کنند. امروزه به ندرت این نوع کابل استفاده می‌شود.

کابل شبکهUTP  Cat5 :
کابل Cat5 UTP دارای ۴ جفت سیم مسی به هم تابیده است که با جک RJ45 همراه است. حداکثر پهنای باند در کابلCat5  UTP برابر با ۱۰۰ مگاهرتز است. کاربرد کابل Cat5 UTP در شبکه‌های خانگی و کاری است.

کابل شبکه Cat5e UTP :
کابل Cat5e UTP اغلب در شبکه‌های اترنت و فست اترنت (Fast Ethernet (و گیگابیت اترنت (Gigabit Ethernet) استفاده می‌شوند. سرعت کابل شبکه Cat5e UTP حداکثر ۱ Gbps و حداکثر پهنای باند در کابل آن برابر با ۱۰۰ مگاهرتز است.

کابل شبکه Cat6 UTP :
کابل Cat6 UTP اغلب در شبکه‌های گیگابیت اترنت Gigabit Ethernet و استفاده می‌شوند و در فاصله ۵۵ متری، تا سرعت ۱۰ Gbps را پشتیبانی می‌کنند. حداکثر پهنای باند برابر با ۲۵۰ مگاهرتز است.

کابل شبکه Cat6a UTP :
کابل Cat6a UTP در شبکه‌های گیگابیت اترنت Gigabit Ethernet تا سرعت ۱۰ Gbps را پشتیبانی می‌کنند. حداکثر پهنای باند در کابلCat6a  UTP برابر با ۵۰۰ مگاهرتز است.

کابل شبکه Cat7 UTP :
کابل Cat7 UTP اغلب در شبکه‌های گیگابیت اترنت Gigabit Ethernet استفاده می‌شوند و تا سرعت ۱۰ Gbps را پشتیبانی می‌کنند. حداکثر پهنای باند برابر با ۶۰۰ مگاهرتز است.

۴رنگ اصلی کابل شبکه

کابل‌های UTP از ۴ جفت سیم تشکیل شده‌اند که رنگ‌های مختلفی دارند: آبی، نارنجی، سبز و قهوه‌ای.

در شبکه‌های گیگابیت اترنت، ازهر چهارجفت سیم استفاده می‌شود اما در شبکه‌های معمولی، فقط جفت ۲ و ۳ استفاده می‌شود.این سیم‌ها برای انتقال دیتا و دریافت دیتا بین دو دستگاه استفاده می‌شوند.هر جفت سیم شامل دو سیم است یکی رنگی و یکی راه راه سفید است مثلا آبی وسفید آبی.

سبز ونارنجی برای شبکه‌های اترنت با سرعت ۱۰ و ۱۰۰ مگابیت در ثانیه است. اگر گیگابیت اترنت هم ساپورت شود رنگ قهوه‌ای و آبی هم استفاده می‌شود. آبی و قهوه‌ای را برای اترنت ثانوی و یا اتصال تلفن می‌توان استفاده کرد. البته چنین کاربردی توصیه نمی‌شود چرا که UTP ها اساسا برای چنین کاربردهایی طراحی نشده‌اند.

مدیران امن نگار پارتاک توزیع و پخش کلیه تجهیزات و محصولات شبکه اماده ارسال کالا به سراسر کشور می‌باشد.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ فروردین ۱۴۰۱ساعت: ۰۹:۱۷:۵۲ توسط:حسن لاچینانی موضوع: نظرات (0)